O jedle, furt len o jedle!

Dneska si budeme povídat o jedle. Ako inak. :D

Život vo Fínsku je pre mňa totiž nová skúsenosť, čo sa jedla týka…dokonca by som povedala, že novšia ako keď som žila v Malajzii, lebo ja som známy úchyl na ázijské jedlo a môžem ho jesť 24/7 – takže v Malajzii ma (okrem smradľavých durianov, polievky z kuracích behákov! fuj, děkuji, již jsem blil a vysušených smradľavých rybičiek ikan bilis) nič veľmi neprekvapovalo, skôr len číro tešilo.


Na obrázku malé duriančatá :D

No Fínsko sem i tam, suchohríb tu, brusnica tam…takže v čom je to tu nové? 

  • Môj najzásadnejší (psychický a aj finančný) problém je, že je tu všetko PRÍŠERNE drahé – dobre no, možno tak, ako vo Viedni, ale vytáča ma, že sa nemôžem ísť len tak najesť do čínskej putiky (alebo nebodaj do fínskej reštaurácie, amen tma), kým nemám 20€, ktoré chcem za jedlo zaplatiť. Vlastne, dá sa tu najesť aj za 8€, ale…dali by ste 8€ napríklad za obyčajný kebab s ryžou? Lebo mne to príde prisámvačku až obscénne.. Na druhej strane, obscénne 8,20€ – 10€ obedové menu bývajú skvelé, chutné, zdravé, rozmanité a kvalitne pripravené. Takže neviem…tak 2-3x do týždna max. je možno fajn ísť sa takto bohovsky najesť. :)

  • Varenie.
    JA, najlenivejší človek na svete, vášnivo neznášajúci umývanie riadu, musím variť! O_O Vlastne, nemusím, ale tých 8€ – 20€ denne…nie, ďakujem, asi si radšej navarím, aj keď to môže byť hnusné
     
  • Je tu vynikajúci výber potravín (aj keď, čo je to za krajinu, ktorá nemá Kofolu, medovinu, bryndzu, Študentskú pečať a Granko, žejo :D) veľmi vysokej kvality a vždy keď idem do potravín, ide ma poraziť od šťastia nad výberom úžasne chutných sójových produktov pre ľudí intolerantných na laktózu/vegánov/alergikov. A čo je úplne nebo, tieto produkty prekvapivo ani nie sú drahé! :)
    Dúfam, že si toto čítajú hovadá v Dm drogérii, alebo ešte hovadá v bio obchode v Auparku a v CBC business centre na Nivách, kde sú také ceny, že aj monacké knieža by im to o hlavu oplieskalo wtf.
  • Importujú sem islandský Skyr! :D
    Bohužiaľ ho nemôžem jesť často, lebo ma potom nafukuje jak blázen (ale neva, Alpro Soya čučoriedkový a vanilkový sójový jogurt všetko zachránia), ale….islandský….Skyr! Už som povedala, že islandský a Skyr? Všetko islandské je dobré! :D
  • Je tu skvele bohatý výber smoothies.
    Smoothies, rozumej husté džúsy z rozmixovaného ovocia (a niekedy sú v tom aj všelijaké zeleniny a zrniečka a bársčo) boli v Bratislave moja tichá láska, ale nekupovala som si ich často (keď, tak v Dm), lebo boli malé a drahé a na výber bolo málo chutí a ja som rozmaznaná, ale tu…tu! Och! O_O Smoothies sú všade, furt a vo všetkých veľkostiach a príchutiach. :) Smoothies si môžete kúpiť napríklad aj v centre, vo Wrong Noodle Bare, stoja tam síce 3,90€, ale sú tak rafinovane namiešané, že sa z toho aj najete a vaše telo bude v šoku z toľkého náhleho zdravia :D Takisto ich majú v Stockmann Deli potravinách, raz som si tam ale omylom kúpila 2dl fľaštičku za asi 4€, takže už si dávam pozor…
  • Ázijské (a africké) potraviny sú v Kallio všade a majú všetko. Nebo, zase. Včera som kúpila 2x prudko štýlové kórejské ramyun noodles (2€ za obe, ha!), pravý thajský instantný zázvorový čaj (priateľovi bolo chorľavo zle a toto zaberá), 0,5kg suši ryže, kešu orechy z Indie a plechovičku kórejského kimchi. 10€! V Bratislave by toto celé stálo asi 40€, tam sa necítia… Takže, kým nebudem mať plat 5000€, budem nakupovať hlavne ázijské potraviny a ušetrím a ešte sa aj bohovsky najem :D Win-win!
  • Varenie, zase. Zdravé! Alebo aj nevarenie, lebo moja domácožienkovská chronická lenivosť (DŽCL) ma (polo)dobrovoľne donútila zaujímať sa o raw food, hahaha!
    Raw foodisti prisahajú na Korán, Bibliu a Ježišove ponožky, že dokonalé zdravie sa dá dosiahnuť jedine jedením surových potravín, neohrievaných na viac ako 45C. Majú plnú prdel skvele vyzerajúcich receptov, ktoré sú obvykle strašne exotické a nevkusne drahé, lebo kde tu mám zohnať nejaké chia semiačka a spirulinu?!? Táto drahosť (= viac-menej je raw lifestyle vhodný len pre bohatých hipsterských hippie snobov) je veľkou nevýhodou + Fínsko naozaj nie je krajinou na raw food, ak má byť sezónne a nebodaj lokálne, pokiaľ teda nechcem jesť brezovú kôru a lišajníky. Možno by boli dobré s bio organicky aktivovanou indonézskou riasou.  
    ALE! Raw food sa čo? NEMUSÍ VARIŤ. To sa mi páči. ;)
    Keď dostanem prvú výplatu, mienim si kúpiť mixér a z času na čas uvariť nejakú raw hovadinu. Vlastne neuvariť, lebo šak je to raw…chápeme sa.

    Na lenivú inšpiráciu, napríklad tento recept na “cukinoviny” s marinara omáčkou vyzerá výborne – možno ho aj dnes skúsim :)

  • NIKDE tu nemajú bazový sirup. Toto je vážny problém a možno bude potrebná medzinárodná intervencia na ambasáde. :D Našla som tu sirup z čiernych ríbezlí a z hocičoho, ale nikde nie je nič z BAZY. Pfffrrttt. Toto je snáď ešte horšie, ako nemôcť piť Kofolu!
  • Úplne bežne si môžete kúpiť metrový flajster lososa, alebo prípadne sobiu salámu…a videla som aj mleté sobie mäso. O_o 

    Zatiaľ som sa na to neodvážila, lebo kto by jedol tak nádherné zviera??? a vôbec??? šak ja okrem rýb mäso nejem, či čo to???, ale raz to príde! Vraj sobie mäso chutí podobne ako morka, počula som také reči…no, dám potom hlásenie. ;) Medzičasom, ktorí by ste chceli sobiu salámu, dajte mi vedieť pred odletom, môžem ju kúpiť v potravinách. :D

  • Ak sa chcete vyhýbať cukru, ale fakt nemôžete piť tú hnusnú kávu bez osladenia…klídek…všade je k dispozícii stévia. Štýl! :) Poprosila by som aj slovenské putiky, aby si tento krok premysleli, ubudne pár šuniek z brúch (?) veľa zákazníkov, haha. 

Toľko ma napadá zatiaľ, a časom určite prídem aj na ďalšie novoty. Á, vlastne ešte jedna – veľa ľudí je tu vegetariánmi/vegánmi, lebo je to v konečnom dôsledku lacnejšie, ako jesť mäso. Toto ma celkom teší, lebo mäso je drahé asi preto, lebo sa v obchodnej cene odzrkadluje takmer reálna cena produkcie mäsa…za celkom humánnych podmienok. ;) Ale znamená to aj to, že si tak skoro veru nedám žiaden sobí steak na skúšku, lebo nemám zbytočných 35€…you gain some, you lose some. :P

Ta, tak dneska! Dlhý žrádlový príspevok s cenami kde-tu, lebo inak to nejde, ešte mám cenový kultúrny šok… :) Čo vy na to, ak vy niečo na to?

One thought on “O jedle, furt len o jedle!

  1. tak u nas som zas nikde nenasla sojove vyrobky a ked som si pytala v potravinach sojove platky alebo susenu soju, najskor mi ponukkali sojovu omacku a ked som sa netvarila velmi nadsene, krutili len hlavou a divne na mna pozerali. na tie fancy bio obchody peniaze nemam, tak som to vzdala, beztak, Dani su znami svojou velkou spotrebou masa a mam pocit, ze to ma nieco do cinenia s ich vikingskym genom.
    k teme vege – prave som 2. mesiac oficialnou nepojedackou masa :) a, okrem moralnych zasad a mojho zvieratkomilstva, sa priznavam k ovela prozaickejsiemu dovodu a to financnej krize v mojom budgete. cize je to tu velmi podobne s cenami masa. obcas sa priznam k rybe, tych som sa nedokazala vzdat.
    ale! bazovy sirup je tu celkom bezny :) nie kazdy chuti samozrejme dobre (ja som asi prilis zvyknuta na ten domaci, pripadne od Yo a taky dobry som tu zial este nemala). takze ak budes v Dansku, sprav si zasoby bazoveho sirurpu ;)

Povedz niečo

