Divné fínske rodinné divnosti

Keďže sme pár posledných dní na Veľkom Karelskom Rodinnom Výlete (TM) a už mi z toho začína preskakovať, všeličo som sa naučila o fínskom rodinnom živote.

Nasledujúce postrehy z môjho zúčastneného pozorovania nie sú ale len od Brezákových súrodencov, ale aj z rodín našich kamarátov v Helsinkách. Inak, sme už starí chreni, máme kamarátov s rodinami…uff. O_O

Politická korektnosť, ta toho tu veru niet! :P

Takže:

  1. Telka sa pozerá zásadne potichu.
    Dlho som si myslela, že sa pozerá potichu len keď decká spia (čo by bolo pochopiteľné, aj keď na môj vkus príliš voči deckám ohľaduplné, minimálne v dome veľkosti 85m2), ale PRÁVE TERAZ mám možnosť sedieť pred telkou, ktorá je tak potichu, že nepočujem ani piču ale vôbec ništ. Teraz tam ide kreslený film, ale predtým išiel dokument (anglicky, s fínskymi titulkami) a nepočula som ništ, fakt NIŠT. Wtf. 
    Prudko ma to unavuje a vytáča (si predstavte FURT napínať uši a domýšľať si, ČO ASI kto hovorí), ale moje fínske okolie je úplne v klídku.

    Otázka: PREČO je telka potichu aj v dome, ktorý má najbližších susedov 30m (alebo aj 300m) od seba?! Nikto neví.
     

  2. Decká nechodia von.
    Prisámbohu. Aspoň nie tie, ktoré poznám. Vonku bezpečná krajina, (teraz) krásny sneh, všetci jazdia jak posraní pomaly a ohľaduplne, naokolo nádherné lesy a nekonečné jazerá, pri každom bloku domov vymakané detské ihriská podľa najnovších ergonomicko-pediatricko-psychoblabla poznatkov – a všetky decká čučia doma a robia bordel po celom byte/dome. Svetlá výnimka je rodina Brezákovej sestry, ktorá praktizuje inštitúciu prechádzok, dnes sme zrovna boli vonku a skoro mi odmrzol ksicht. :D

    Otázka: PREČO tie decká rodičia nevykopnú aspoň na polhodinu von pred obedom a pred spaním, nech sa vyblbnú tam a neotravujú vnútri?!
    Nikto neví.

  3. Na decká sa nekričí, nefackajú sa, všeobecne sa k nim správa prudko milo.
    Ta to je fajn (páčilo by sa mi to, byť decko), ale niekedy (napr. keď robia bordel v obývačke, vrieskajú a telka je tak potichu, že nikto nepočuje ani piču) by daní rodičia mali na dané decká navrieskať a aspoň na ne prstom pohroziť, lebo kultúra tu vyzerá byť taká, že decko môže aj po strope loziť a nikomu to nevadí. 

    Keď budem mať JA decko/á a budú robiť bordel, najskôr na ne PORIADNE navrieskam a POTOM ich ešte aj vyhodím von, nech sa schladia. Dnes je -13C, schladili by sa dobre. CHACHACHA.

  4. V interiéri sa ani za boha nesvieti, len keď je už ozaj tma jak v prdeli.
    Toto len pridáva k temnesivej zimnej depresii na depresívnosti. Stále sivomodro vonku, sivomodro vnútri. Svetlom sa nijako nedivočí, čaká sa tu na poriadne šero a potom sa až rozvecuje. Moja južanská žitnoostrovná duša je z toho už dosť na prášky. :D
  5. Rádio je nepoznaná vec, a vôbec hudba vo všeobecnosti.
    No, okrem u nás doma s Brezákom, tam fičíme na Rádiu_FM. :D Inak sa v obyvklom temnosivom fínskom interéri s tichou telkou a s deckami na strope rádio NIKDY nezapína. TICHO musí byť všade a furt. Tiež mi z toho preskakuje! O_o
     
  6. Nikto nemá nikde ploty. 
    Lebo sa tu nekradne a tak. Rajská hudba pre slovenské uši, však? :) Ale (pre mňa) je to strašne divné! Fínske dediny a rezidenčné časti miest tak vyzerajú ako keby ste si postavili náhodne domy na okraji lesa. Nuž, a keďže nie sú ploty, ktoré by mohli byť teoreticky natreté farebne (teda, niežeby tu niekoho napadla taká radikálna myšlienka), Fínsko márni ďalšiu možnosť farby do života. Ach jaj. Už nemám ani silu nad tým rozmýšľať, už aj ja nosím sivú bundu. :D

Ta toto zatiaľ, viac ma teraz nenapadá, ale usilovne pozorujem. Nabudúce bude nejaký fotkový príspevok a tak, mám toľko krásnych, seversky gýčovito romantických jazerných fotiek, že vám až srdco zovrie a odstránite si plot! :D

EDIT:
7. Keď decká spia, dospeláci ŠEPKAJÚ, aj keď sú v obývačke, ktorá je 8m od detskej izby, ktorá ma zavreté dvere a decká sú zakutané pod perinou a spia jak zarezané. Jo, a pozerajú telku potichu. Teraz zrovna posledného Harryho Pottera, aj by som sa pridala, ale nejdem, lebo nepočujem ani piču, a taký Potter mi je tiež na piču, ta ňe? -.- Ta jo.

8. Aj krabička s maslom sa zatvára POTICHU! a voda z kohútika v kuchyni (6m od detskej izby so zavretými dverami) sa púšťa po troškách, aby tiekla POTICHU. 

Jebne ma. CHCEM HLUK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Asi sa pridám do nejakej africkej bandy z Konga, alebo tu nájdem nejakých uvrieskaných Španielov. O_O 

Povedz niečo

