Byrokratické zábavy nezamestnanej devy

Ach veru, veď ako lepšie začať pondelok, ako sedením na úrade – už po tretíkrát…? Nič veru, lepší program si ani predstaviť neviem, tak som si to dnes poriadne vychutnala.

naurade_blue

Na uvedenie do situácie – minulý týždeň mne a kolegovi zrušili pracovné miesto, lebo firma nemá prachy a nemôžu nás už ďalej zaplatiť. I tak sme zostali obaja s holú prdelú a s ľúbeznou perspektívou vysedávania po úradoch a žitia na štátnej podpore. Ex-šéf mi dal home office do konca februára (to je doba, za kedy si môžem nájsť prácu podľa neho – buď vo mňa tak nekonečne verí, alebo je tak blbý wtf) s tým, že nie je už veľmi čo dokončiť, takže mám čas na vybavovačky.

Rovno minulý týždeň som teda fičala na Työ- ja elinkeinotoimisto (čiže niečo ako Úrad práce a hospodárskeho rozvoja) na pobočku v štvrti Haapaniemi. Keďže fínske úrady sú úchylné na dokumenty, vzala som si:

  • moju KELA kartu (bez tej sa aj tak ani pošpárať v nose nemôžem, takže jasná páka)
  • pracovnú zmluvu
  • prepúšťací dokument z práce
  • pas
  • HND diplom z Prague College

Po odsedení si kvalitných 45min som sa konečne dostala na rad a s jagavou vidinou štátnej podpory som pristúpila k okienku. A ejha! Radosť veliká – dozvedela som sa, že keďže som ešte nikdy nebola zaregistrovaná na tomto úrade, nič o mne nevedia a vôbec, mám ísť najprv na TEN ISTÝ úrad, ale na pobočku na Kamppi, a nesmiem si zabudnúť ani papier z cudzineckej polície o mojom povolenom dlhodobom pobyte.

Otrávená jak hovado som teda odišla z haapaniemskeho úradu preč a rovno na druhý deň som fičala na Kamppi (inak táto štvrť má extrémne pravouhlé uličky, ktoré môj na slovenský urbanistický binec zvyknutý mozog nezvláda, a nájsť ulicu, kde bol úrad mi zabralo 35min :D :D).

Tam som si pre zmenu najprv vystála rad k informačnému pultíku, kde mi tetka zase pozrela pas a KELA kartičku a oznámila mi, že keďže som u nich ešte nikdy nebola, mám ísť vyplniť jeden online formulár, ktorý je len po fínsky (je tu, ale bez bankových údajov z fínskej banky, ktoré sú viazané na vaše osobné číslo AKA henkilötunnus sa tam nedostanete).

Ta čo narobím. Google Translator pomôže.

Vyplnila som teda (s pomocou celého fake it till you make it arzenálu, ktorý ovládam) formulár (a omylom som si nastavila najvyššie dosiahnuté vzdelanie na maturitu, hahaaa uuups) a ZASE som sa postavila do radu pri pultíku.

Keď som sa konečne dostala na rad, tetka mi vytlačila čakacie poradové číslo a podala mi ďalší formulár v (pre mňa) megazložitej úradníckej fínčine, ktorý som mala vyplniť…a poslala ma čakať na sedačky, kým mi necinkne moje číslo a nepôjdem ku konkrétnej úradníčke, ktorá so mnou preberie môj zložitý osud.

Po ďalšej fajnej polhodine mi cinklo moje číslo a celá natešená som nabehla k “mojej” úradníčke, zase s jagavou vidinou štátnej podpory. Tentoraz som mala so sebou:

  • pas
  • potvrdenie z cudzineckej polície, že som tu legálne a dlhodobo
  • HND diplom z Prague College
  • KELA kartu
  • zmluvu z ex-práce
  • prepúšťací dokument z ex-práce

Úradníčka na mňa zahovorila po fínsky, na čo som sa jej po fínsky spýtala, či hovorí po anglicky. Povedala, že zle, a vôbec, “na tomto úrade sa hovorí LEN po fínsky a po švédsky!!”. Naozaj nerozumejúc jej helsinskému dialektu v kombinácií s úradníčtinou, vystrúhala som teda ten najtupší imigrantský vypatlaný ksicht, čo na ňu zabralo, a začala hovoriť po anglicky. Ufff!

naurade_blue_uradnicka

Vyložila som jej teda svoju situáciu, a na stôl som jej položila všetky dokumenty. Sranda preveliká – povedala mi, že môže mi vyplniť niečo v databáze, ale na vyriešenie všetkého mám ísť na Haapaniemi.

-.-

– “Na Haapaniemi som bola včera, odtiaľ ma poslali k vám na Kamppi.”
– “Ako je to možné???”
– “Že vraj keď sa idem prvýkrát registrovať, mám ísť na Kamppi – a mám si vziať papier z polície.”
– “To sú hovadiny! Tak to nefunguje, vymýšľajú si tam – niečo im tu napíšem, aby vás sem neposlali späť, ospravedlňujem sa! Všetkým hovoria, že budú zatvárať office, ale to bude až niekedy na budúci rok.”
– “O_O”
– “Je mi to ľúto, ale musíte tam ísť, inak to nejde, ale nenechajte sa nijako zviklať a buďte tam, kým vám nedajú všetko.”

A TAK SOM DNESKA ZASE IŠLA NA HAAPANIEMI.

Ó bože.

Po odsedení si hodiny medzi rôznymi arabskými viacdetnými rodinami (mi spľasklo perie wtf) a africkými týpkami som prišla na rad. Moja tetka bola arogantná, bitchface Ruska s úzkymi perami a dokonale nastajlovanými vlasmi, hnusná až to bolelo.

Vyložila som jej na stôl všetky svoje papiere. Začala mi niečo žvástať, že MÁM ÍSŤ ZASE NA KAMPPI!!!!, nad čím som sa ale rázne ohradila, a zrazu som mohla zostať na Haapaniemi. Okrem iného sa mi zdôverila, že na Kamppi majú zjavne nejaký problém, a vyprávajú blbosti….hmmm, to som už niekde počula – asi na Kamppi o Haapaniemi!

naurade_blue_nervy

Och. -.-

Bitchface Ruska sa ale pochlapila, a zapísala ma na 5. marca na test z fínčiny, na ktorom by som sa mala zúčastniť, a následne môžem navštevovať hodiny fínčiny pre imigrantov, ktoré sú nielenže zadarmo, ale dokonca mi bude štát prispievať 9€ denne (ako bonus ku základnému príspevku pre nezamestnaných), aby som sa mala z čoho naobedovať! :D

Ta fajne, nesťažujem sa. :D :D

Do dvoch týždňov mi ešte (snáď) niekto zavolá z úradu a musím tam (na Haapaniemi) zase ísť  na interview, na ktorom mi vymyslia nejaký imigrantský integračný osobný plán. O_o

Cítim sa ako bengálsky utečenec, ale dobre teda! Integrujte ma teda koľko sa vám zachce, možno začnem raz aj salmiakki jesť a mlátiť sa v saune s brezovými prútmi…a keď zabudnem, ako sa správne dáva príbor na tanier pri prerušení a skončení jedenia, budem vedieť, že som totálne pofínčená a mala by som sa odfarbiť na blond a postaviť si vlastnoručne saunu na brehu jazera.

Zatiaľ ale budem zjavne behať po úradoch, cvičiť si trpezlivosť, a nemať ani vindru.

Sranda mosí byť!

One thought on “Byrokratické zábavy nezamestnanej devy

  1. hello miska a gimlik! tak tento tvj prispevok je “ze zivota”.. ta byrokraticka anabaza mi, uplne nepatricne, pripomina moj patrocny pobyt na severe, aj ked v petrohrade a davno.. jak cez kopirak. kazdy papier vyzaduje iny papier, ktory je ale podmieneny tym prvym papierom.. drz sa

Povedz niečo

