MHD Battle: Bratislava X Helsinki

Elina v Kallio pri Hakaniemi
Na fotke hore je Kallio, bývalá robotnícka štvrť….toto som fotila minulý február, heň koľko bolo snehu! Aj teraz je inak toľko, akurát našťastie nie je tak sivo :)

Furt sa v mojom živote nič extra zaujímavé nedeje (ak si odmyslíme, že sa asi sťahujeme do Tallinnu v polovici marca :D), tak namiesto tupých žvástov sem dám radšej niečo užitočné.

Takže, helsinská MHD – najväčšia (ale aj najpomalšia) podivnosť sveta! :D

…kde vôbec začať? O_o
Možno porovnaním s bratislavskou MHD, lebo tú poznám dobre. Skoro tak dobre poznám aj pražskú MHD, ale tá fičí na tom istom princípe ako bratislavská (+ metro), takže ak žijete v Praze vole, môžete si to porovnanie predstaviť aj ako MHD Helsinki VS Praha vole.

MHD CELKOVO

BA – máme autobusy, trolejbusy, električky, minibusy a tie podivné hybridbusy, ktoré sa môžu zmeniť na bus alebo trolejbus. Takisto sú v BA tuším nejaké vlaky, ktoré sa dajú čiastočne považovať za “mestské vlaky”, že? Jo, a ešte máme neexistujúce metro, a vytunelovanú rýchlodráhu, ktorá bude hotová v roku 2650. Takisto sa teraz konečne zavádza integrovaná doprava na Záhorie, huráááá! :P

HKI – máme autobusy, električky, metro, mestské vlaky, minibusy a doprava je prepojená s okolitými mestami Espoo a Vantaa. Všetko funguje, nič nie je vytunelované, stavia sa (akože NAOZAJ) nové metro do Espoo cez Lauttasaari.

ZASTÁVKY

BA – na bratislavských zastávkach je (často ošklbaný, ale je!) papier od DPB s číslami spojov a prehľadným, nádherným a logickým zoznamom zastávok a časov, kedy daný spoj bude kde a odkiaľ ide kam.

HKIzabudnite. Na zastávkach je veľká mapa Helsínk (alebo Vantaa, alebo Espoo) s miliónom maličkých čiarok s názvami spojov, ktoré stoja kde. Časy nie sú uvedené nikde, rovnako ani zastávky! Na zastávke sú napísané akurát čísla spojov (napr. 315 – 364) s tým, že šak samozrejme že šeci vieme, že 315 – 364 chodia predsa do centra na Elielinaukio ku hlavnej stanici! S týmto som mala najprv dobré nervy, lebo moja bratislavská logika mi hovorila, že “veď fajn, že to ide do centra, ale KADIAĽ to tam ide?!”. Blbosti. Ak ide niečo do centra, až na pár výnimiek to pôjde po asi len 2-3 rôznych trasách, a to hovorím o asi 40 spojoch, ktoré premávajú všetky cez Mannerheimintie (helsinská verzia Šancovej). Takže ak bývate v štvrti Töölö, ste v klídku, lebo ste pri Mannerheimintie a HOCIJAKÝ bus vás vezme do centra. :D

TRASY

BA – u nás je to jednoduché a logické….napríklad trolejbus 212 chodí od Železnej studienky cez Patrónku a Kramáre dole po Pražskej na Hodžko a ďalej pokračuje do Ružinova k Zimnému štadiónu. Toto VIEM. Takisto viem, že keď nechcem ísť do centra ale napr. k Polusu, ale ide mi 212, tak sa ňou proste odveziem na Pražskú a tam si počkám na 209 alebo 204, ktoré ma odvezú na Trnavské mýto, odkiaľ sa odveziem zase pár zastáviek elinou k Polusu. Easy!

Takto vyzerá bratislavský iMHD.sk plánovač cesty:

mhd_ba_spoje

Logisch! Aký spoj, koľko zastávok, ako dlho, kde vystúpiť, na čo iné počkať, ktorým smerom to má ísť, kedy to príde, koľko zastávok… Podľa mňa úplne blbovzdorné, a takisto aj príjemné pre turistov a cezpoľných návšetvníkov Bratislavy, ktorí netušia čo je kde, a ako sa odkiaľ dostanú kam a čím.

HKI – tuná je to síce veľmi efektívne a streamlined, ale hovno mi je to platné, lebo VŽDY keď sedím v autobuse, ktorým som ešte nikdy nešla (smerom od centra), mám strašný stres! O_o Autobusy majú trasy podobné, ale NIEKDE sa vždy oddelia a idú si po svojom do okrajových častí Helsínk…..otázkou pre cestujúcich je ale, KDE je to NIEKDE….a AKO budem vedieť, že NIEKDE teraz možno nastane a mala by som asi prestúpiť, keď vo väčšine autobusov s číslom nad 100 nie je funkčná tabuľa ukazujúca zoznam zastávok (a ten nie je ani na zastávkach)?! @_@

Sranda veliká. Takto vyzerá Reittiopas, helsinský plánovač cesty:

mhd_prikladspojov

Zoznam zastávok nájdete napísaný pod tým, aj s mapkami odkiaľ – kadiaľ – kam:

mhd_prikladspojov2

Perfektne vymakané, ešte vám to aj povie, koľko metrov musíte kráčať, a kadiaľ!

Tak či tak to nerobí nič s tým, že večne vidím v autobusoch ľudí pozerať si na mobiloch reittiopas a kontrolujúc, kadiaľ teraz autobus ide, a kedy asi bude ich zastávka…prípadne ľudí nervózne vykukujúcich z okna, v ruke dokrkvaný papierik s presným zoznamom zastávok, ktorými majú prechádzať, a s časom, kedy majú byť na mieste, aby vedeli, kedy stlačiť STOP tlačidlo. -.-

Úplný vrchol bol, keď sme raz išli s Brezákom z letiska nejakými náhodnými busmi a Brezák sa pozeral na MAPU HELSÍNK a odhadoval podľa iduvšej (?!) trasy, kde asi sme, a kedy máme prestúpiť. O_o Toto je ale vysoko sofistikovaný štýl cestovania, ktorý zvládajú len pokročilí obyvatelia Helsínk, ja sa o to  ani nepokúšam! :D

Našťastie v električkách je VŽDY zoznam zastávok, a rovnako aj v autobusoch s číslom menším ako 100 (a niekedy dokonca aj v autobuse 615 idúcom na letisko….ale nebývalo to, šak načo!)

NASTUPOVANIE A VYSTUPOVANIE

BA – MHD stojí všade, kde je zastávka. Ak je niečo na znamenie, je to napísané na danej zastávke a takisto vnútri spoja na digitálnej, a aj papierovej tabuli. Na digitálnej tabuli je to trojjazyčne (SVK – ENG – GER). Rovnako to nájdete uvedené aj na iMHD plánovači formou malého piktogramu mávajúcej ručičky:

202_rucicka

Jo, a do MHD sa nastupuje hocijakými dverami…a takisto sa hocijakými dverami aj vystupuje.

HKI – električky stoja všade. Autobusy nestoja nikde sami od seba – ak ste v autobuse a chcete vystúpiť, musíte v dostatočnom predstihu stlačiť červené STOP tlačidlo. Ak ste na zastávke, musíte na autobus zamávať, zastaví len potom. Veľká sranda ale je, keď ide za sebou viac autobusov, ale vy chcete ten druhý, nie ten prvý….čo potom?!? Cha! Aj na toto je tu trik…niekedy na to spravím špeciálne školenie, lístok naň bude len 150€ (moja trojmesačná električenka + asi 2x cider).

Och, a ešte som takmer zabudla na malý chyták! Autobus 550 z mne neznámych príčin stojí len na každej druhej zastávke – to ale nemáte ako zistiť, lebo to nikde samozrejme nie je napísané, takže si to proste len zapamätajte (alebo sa omylom odvezte kilometer od svojej zastávky, ako sa to stalo mne).

Nuž, a čo sa dvier týka – eliny a metro fungujú na BA štýl (hocijaké dvere na nástup – výstup), ale v autobusoch je to prísne rozdelené – nastupujete LEN prednými dverami (výnimku majú ľudia s kočíkmi a na vozíčkoch, tí používajú stredné dvere) a vystupujete ostatnými dverami, na predné ani len nepomyslite (možno len ak sedíte rovno na prednom sedadle).

ELEKTRIČENKY A LÍSTKY

BA – tu je viacero typov a lístkov, ktoré si môžete zakúpiť v trafikách, a aj v automatoch skoro na každej zastávke MHD. Takisto sa lístky dajú kúpiť cez mobil zaslaním SMS na číslo 1100 (ale musíte mať slovenskú SIMku, inak to nejde…ako minule zistil Brezák :P). Lístky sa delia na obyčajné, zľavnené, turistické…je ich veľa, dosť to mätie, ale ak už som ozaj debil, kúpim si rovno ten prvý v poradí v automate, t. j. obyčajný neprestupný za 0,70€.

Električenky sú takéto:

ba_elektricenky
Zdroj: http://www.dpb.sk/pre-cestujucich/predplatny-cestovny-listok/

Ja som obvykle mávala celosieťový obyčajný na 3 mesiace – vtedy som nemala ani vindru (ČO SA ZASE OPAKUJE!!! mne proste nie je súdené byť bohatá :D :D), takže mi to prišlo drahé, ale odkedy som v Helsinkách, nostalgicky spomínam na príjemné bratislavské ceny… :D

A ešte:
– električenku, ani lístok nemusíte mať, nikto to nerieši…ale keď naďabíte na revízora, sorry bejbe, pokuta 40€!
– električenka môže byť v Bratislavskej mestskej karte, alebo aj v ISICu, prípadne v Euro 26
– ako hovorí môj kamarát Boris, ak používate MHD často, je výhodnejšie chodiť na čierno, ako chodiť s električenkou, lebo pravdepodobnosť, že vás chytí revízor je dostatočne malá na to, aby sa to aj s pokutou 40€ stále oplatilo :D
– toto ale neplatí pre Prahu, pozor!!!! tam sú revízori všade, neskúšajte to :D

HKI – toto je strašná pain zase pre mňa!!! :D
Máme tu takú zelenú kartičku, na ktorú si dobíjate vami vymyslené sumy, alebo mesačné električenky (aké len chcete…a dá sa to v trafikách R-Kioski, alebo v automatoch), a pri nástupe do autobusu električenku priložíte k čítačke pri vodičovi. Električenky sú drahé jak blázon, ale furt sú oveľa lacnejšie, ako jednotlivé lístky (alebo nebodaj lístky povedzme na týždeň….to ma minule stálo 30€!)…takže je dobré takú električenku mať! Takto napríklad vyzerá električenka na marec:

helsinske_elektricenky
Viac si pozrite na: http://www.hsl.fi/EN/ticketsandfares/Pages/default.aspx

47€?!?! Ale áno! A ak máte seutu kartičku, čili regionálnu, vyzerá to ešte krajšie:

helsinske_elektricenky_seutu

To akože na MESIAC, deti moje! :D Ale šak 100€ sem, 100€ tam, šeci tu zarábame 3000€, takže koho zajímá…….NOT. O_o Drahé je to…ale funguje to tu (a nikto sa nesťažuje na nič! v BA idú zvýšiť lístok o 10 centov, hneď všetci pindajú, tuná platím skoro 3€ za jednu cestu a každý rok to stúpa, a fínsky národ mlčí. Óch jój.). Iný kraj, iný mrav.

A ešte:
– v autobusoch sa NEDÁ chodiť na čierno, lebo pri nástupe musíte ukázať vodičovi, že máte lístok/kúpiť si lístok/priložiť kartičku, a tá ak neplatí, tak si musíte….kúpiť lístok -.-
– v električkách si môžete kúpiť lístok, ale nemusíte, tam je to BA style, chytia vás alebo nechytia vás….uvidíte :P
– ak vás chytia, pokuta je 80€, ups!
– v metre to isté ako v elinách
– 1ks hodinový lístok kúpený u vodiča je 2,80€
– ten istý lístok kúpený v automate je 2,20€! KDE JE V TOMTO LOGIKA….. @_@

Jo, a ešte aj loď idúca na Suomenlinnu sa počíta medzi MHD! :) Niekde mám aj jej fotku, ale neviem ju nájsť, tak sa radšej pozrite na elinu na Aleksanterinkatu, najbrutuscool ulicy v Helsinkách, miestnej 5th Avenue. :)

aleksanterinkatu

Otázky, nadávky, lichôtky, zlaté tehličky – nech sa páči, do komentov, odpoviem na čo budem odpoveď poznať! :)

One thought on “MHD Battle: Bratislava X Helsinki

Povedz niečo

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s