Inyy krääj, inyy mrääv!

Niektoré veci vo Fínsku sú podivné, a ani by vás v živote nenapadlo, že niečo tak podivné by mohlo byť v tak usporiadanej krajine, ako táto severská rovina. :D U niektorých bodov som stále na rozpakoch, či som buran, a preto mi to nedopína (prípadne ma to vytáča), ale či je to fakt nenormálne…ale budiž, inyy krääj, inyy mrääv. :D

Takže, nasleduje nekompletný zoznam fínskych podivností, hlavne z domácnosti:

  • Fíni majú špeciálny výmysel určený čisto na krájanie syra. Dva typy dokonca, jeden na mäkkší a jeden na tvrdší syr! Máme ich doma aj my, viď foto. Tento výmysel si ale nepredstavujte, že naozaj krája syr, on ho totiž…plátkuje? Ťaháte hovadinu po hornom povrchu syra a vylezie vám tenučký, súmerný plátok. :Dsyrovehovadiny2

    Ten naľavo je lepší na mäkkší syr, ten napravo na tvrdší…alebo to bolo opačne?!  :P Musím sa spýtať Brezáka. O_o

  • V Alku (štátnom monopolnom obchode s chľastom) predávajú špeciálne plátené tašky na 6 fliaš s presne vymedzenými fľašovými priehradkami. :D Stoja asi 14€, majú svoj špeci Alko dizajn a podľa mňa by sa dali dobre využiť aj na zastrčenie fénu, kulmy, kozmetických tampónov, odličovacej vody a tak. :D :D Kto by ste takú tašku chceli, dajte vedieť…aj v lete sa do toho bude dať dobre strkať Kofola, pivá, korbáčiky a tak. ;)
  • Keď si chcete v potravinách kúpiť veľké balenie pracieho prášku a/alebo aviváže, nenájdete ho. Všade sú balenia len malé, také ako sa u nás (teraz myslím u nás = na Slovensku) predávajú na ručné pranie, keď máte nejaké megadelikátne hodvábne gaťky, a raz za čas si ich chcete preprať v rukách….tak si nekúpite 5kg prášku.maleprasky

    Naše terajšie pracie prostriedky….žltá, letná úchylka u mňa, čo vám povím. :D

    Nuž, v krajoch fínskych pokiaľ nejdete do Prismy (niečo ako Tesco hypermarkety), alebo do podobného veľkého obchodu, nenájdete veľké balenie. Asi je to preto, že väčšina domov má komunitnú práčovňu, a kto by sa tam trepal s megapráškom, ale aj tak ma to zabáva.

  • Podivný pre mňa je aj spomenutý fenomén komunitných práčovní. Takisto sú v nich komunitné sušiarne (teraz tam suším plachty a návliečky na periny)…je to ale príma, lebo nemusíme mať práčku a riešiť tu, že tečie, a ako ju presťahovať, a zavadzia a neviemčo….na druhej strane, nemôžem si oprať hocičo hocikedy chcem a takisto naše práčky v práčovni nie sú také dobré, aby sa v nich dali bez rizika prať napríklad vlnené, alebo jemné veci…takže tie pekne v rukách cicka, kašli na svoj lak.Takto vyzerá naša práčovňa s optimisticky červenými práčkami:

    pesula

    A toto je sušiareň, rovno aj s mojimi plachtami a obliečkami, pochopiteľne vo fínskej modrej :D

    susiaren

     

  • Keď umyjete riad, nemusíte ho odkladať do tých odkladačov pri dreze, aké predávajú v Ikey – tuná sa všetko odkladá NAD drez do takýchto odkvapkávacích poličiek!

    odkvapkavacka

    Málo riadu tam veru teraz máme….lebo je všetok špinavý. :D Deň, keď ho Brezák umyje bude mojím osobným štátnym sviatkom! Mohla by som ho teda umyť aj ja, ale neumyjem, lebo neexistuje nič, čo viac neznášam, tak načo sa týrať. Pffftttt.

  • Ešte raz sa vrátim k prádlu – aha, čo máme v kúpeľni! Špeciálnu poličku so špeciálnymi košmi na špinavé prádlo! O_o Fíni musia byť rozvinutá krajina, keď majú čas vymýšľať takéto srandy. :D Teraz vidíte v dolnom koši biele prádlo pripravené na opratie…už som rezervovala práčovňu na dnes od 13.30 do 15.00. Ojoj, radosti vlastnej domácnosti wtf, ale našťastie toto ma baví, takže nefrflem.kose

  • Toto je podivnosť 2 v 1! Všimnite si, že v našej (škaredej a starej) kúpeľni sprchový kút nie je oddelený žiadnym spôsobom od zvyšku kúpeľne, voda teda môže fŕkať všade:

    stierkanavodu

    Tá veľká fľaša je 500ml šampón, povedala som si, že takto nemusíme furt riešiť, kde aký šampón kúpiť a blabla…stačí, že každý deň riešime čo a kde zjesť a za koľko, pffft. -.-

    Tie divné stierky sú ešte aj v takomto vydaní:

    vodnablbost

    Ako bonus aj Brezákova pásikatá ponožka, a kúsok zo zadrbanej metly s lopatou.

    Tieto stierky sa používajú po každej sprche (alebo v saune po sprche v saune) práve na to, aby sa nimi zotrela všetka voda, ktorá vyfŕkla zo sprchovacieho kúta pri sprchovaní. Tiež si myslím, že by bolo logickejšie mať proste sprchovací kút na takýto štýl, a nič by nikam nefŕkalo, ale vysvetlite to Fínom :D

  • MHD je celé divné, o tom sme si už minule hovorili. :P
  • Divné sú aj okná…jednak majú asi 57956 vrstiev, aby dnu nepustili nekonečnú zimu:trojiteokno

    A ešte k tomu majú aj takéto nepochopiteľné udělaníčko na (ne)otváranie:

    trojiteokno_ehm

    Toto je údajne vymyslené tak, že do toho môžete strčiť kľučku, ak okno chcete otvoriť, a ono sa otvorí. Pravdou je, že sa nám tu fakt povaľujú nejaké kľučky, druhá vec je ale, že sa mi ešte nikdy nepodarilo dané okno naozaj otvoriť. :D :D -.- Fail!!!

  • Vo väčšine nákupných centier sú WC platené a na turniket á la jak na Hlavnej šťanici v Bratislave. Preto my, ktorí vieme, chodíme do Stockmannu, tam sú zadarmo! ;)
  • Dokonca tu poznám kaviareň, kde máte na účte dole číselný kód k dverám na WC, ktorý musíte zadať do takej security hovadiny pri WC dverách, a len vtedy vás to pustí dnu!!! Toto je už psycho!!! @_@ Hlavne, že toto WC je na poschodí, a určite to všetkých zaujíma tam chodiť omg. Hajzlová paranoja level 561.
  • Síce tu majú v potravinách batáty, mango, honeydew melón, ale takú redkvičku neviem ani za boha zohnať. O_o :D
  • A veľa šťastia, keby ste niekedy chceli niekde iný bylinný čaj ako rooibos – NEBUDE. Proste NEBUDE, rozumeno? Tak sa ani nenádejajte, je to zbytočné… Dokonca aj keď sme raz boli na brunchi za nekresťanských 26€ (akože jeden brunch, nie dva za túto cenu), nemali tam iné typy čajov na výber ako čierny a zelený a rooibos. Ó bože. -.-

Ta tak veru zatiaľ. Toto inak v žiadnom prípade nepovažujte za úplny výpočet podivností v kraji fínskom – kade chodím, tade zbieram materiál na pokračovanie. :D A ako bonus si ešte mrknite blbovzdorný komiks v našej práčovni na tému AKO PRAŤ:

akoprat

Haháááá!!! Boli takéto veci aj v komunistickom Československu? Povedzte mi niekto, že áno, potom mi to bude celé dávať väčší zmysel! :D

7 thoughts on “Inyy krääj, inyy mrääv!

  1. Cheese slicer bol vynajdeny v roku 1925 v Norsku :) a tie kravske kody na WC su v kazdom Starbuckse a Mekaci v Prahe :[ Za cheese slicer som fakt vdacna, za tie kody ani trosku! :D

  2. haha pobavilo :D studujem prekladatelstvo cize ma bavi citat aj o kulturnych odlisnostiach. vela ludi si neuvedomuje, ze ludia niekde ziju aj INAK :D inac ten odkvapkavac na riad maju aj v Spanielsku (a tiez ma to prekvapilo) a tie kose na pradlo v skrinke mame doma (ale nie nad sebou ale vedla seba) asi sme Fini alebo co :D

  3. Hahaa! No co, ja som nasla odkvapkavac na riad v BOJNICIACH, takze pozor na to! Ale myslim, ze originalne je to fakt finsky vynalez :P A mozno ste Fini, treba zacat vo velkom ku vsetkemu (VSETKEMU!) jest razny chlieb s maslom, potom budete 100% :D :D

    1. teda s tymi pracovnami je to podobne aj tu v Dansku, lenze tu sa prasok do pracky nedava, ona ho davkuje sama (aj ked ja o tom trosku pochybujem, lebo pradlo vobec nevonia a asi si kupim avivaz a vylejem ju rovno do bubna alebo co… :/).
      no a syrovy krajac maju Dani zas takyto: http://i895.photobucket.com/albums/ac154/FlyingFinn_photo/Bodo_08_2011/Copenhagen_Departure_5.jpg
      a neviem ci som taky neandertalec a je to aj u nas na slovensku, ale tu su vratne aj plastove flase, nie len sklenene. vsade sa tu prudko recykluje, co sa mi paci :)
      a k tomu raznemu chlebu – nas pri prichode velmi presvedcivo oboznamili s tym, ze spravny Dan je kazdy den smørrebrød – cize cierny razny chlieb s maslom. takze bud jednu z nas odrbali alebo sa nedohodli koho narodny zvyk to je :D

Povedz niečo

