Spoznaj svoju (moju) štvrť!

Dneska si dáme archpresúšačku po Pitäjänmäki a Mäkkylä, našich dvoch štvrtiach, na ktorých rozhraní s Brezákom žijeme. Pitäjänmäki je ešte v Helsinkách, ale Mäkkylä je už v Espoo, takže nielenže žijeme na rozhraní dvoch štvrtí, ale aj na rozhraní dvoch miest! :)

Keďže platonicky ľúbim všetko architektonické, focila som hlavne domčeky.

pitskuntalot

Kúsok za našimi panelákmi sa nachádza môj erotický rivitalo (radový dom) sen, t. j. rivitalo, ktorý je tak citlivo zasadený do okolitého prostredia, že keby ste nevedeli, že tam je, možno si ho ani nevšimnete. :P

pitskuntalot2Každý z týchto bytov v rivitalo má svoju záhradku, na nej posezení, veľké okná a tak. Nikde žiadne ploty pochopiteľne, šak sme vo Fínsku! Tu si môžete na terasu na prízemí vyložiť kľudne aj lavičku za 350€, nikto vám ju neudrbe. Plus body Fínsko, Slovensko v čiernej diere hanby a hulvátstva wtf.

Toto je ďalší príklad rivitalo architektúry, tentoraz už v Mäkkylä a s klasickou strechou:

pitskuntalot7

Tieto žlto-béžovo-neurčité tehličky sú tu inak mimoriadne obľúbené! Mne to furt pripomína verejné WC na kúpaliskách, al ja som známy kultúrny barbar, takže mňa netreba brať vážne. :D

No a tuná už prichádzame k prvému romanticky božskému omakotitalo, čili rodinnému domu…typ puutalo, rozumej drevený dom:

pitskuntalot3

Ach!!!! Podľa mňa čistá Vila Vilôčka, akú mala Pipi! :) Síce by sa na túto verandu nevošiel kôň, ale inak je to úplne… :) Tá malá búdka vpredu je na smeťák, a takisto je na nej zavesená aj schránka. Plot nikde, brána nikde, netreba (aj keď ja by som to tam dala…ale kvôli Gimlimu, aby mohol behať naokolo).

Toto je ďalší príklad omakotitalo, tentoraz tehličkatý:

pitskuntalot4

Takýto typ omakotitalo je tu veľmi populárny, a vidíte ho všade. Najskôr je to typizovaný dom, ktorý sa dá nájsť v katalógu.

Tuná by som sa rada spýtati – čo je v neporiadku so Slovačou, že si dáva stavať napríklad takéto katalógové domy?! O_o Ale aby som nekrivdila, napríklad tento projekt je super, hneď by som si dala povedať, keby mi náhle z nebies spadol pozemok niekde na úpätí Karpát! :) Jó, alebo táto krásna vilka….och, to by bolo. :)

A na nešťastie ma nikto tuná neplatí za túto reklamu, ale Ideálne Bývanie má vo všeobecnosti pekné katalógové projekty. Ak máte plné zuby kudrlinkatých presladene marhuľových zámočkov, prezrite si ich katalóg plný triezvej architektúry BEZ marhuľovej farby. Ja by som si dala povedať napr. tento dom! Alebo tento, ale s bielou omietkou! Ešte tak zasadiť eurovník nordický a počkať na dozretie bankoviek. :D Echhhh. Peňáze, cica, peňáze. :/ A to by som TAK chcela byť vlastníkom nehnuteľnosti!!! A/alebo záhrady/vinohradu/lesa, všakže. :D

No! Ideme ďalej, toto je jeden z najväčších domov v našom okolí…zjavne tu už bývam dlho, lebo ho považujem priam za OBROVSKÝ – jak keby som nikdy nevidela megavily našich mafiánov zbohatlíkov na Kramároch/Kolibe! :D

pitskuntalot5

Miestna Koliba je tu ale inde, ostrovy Kulosaari v Helsinkách a štvrť Westend v Espoo sú tu ovilované…a velice vkusne. Niekedy to tam pôjdem pofotiť. :) Pitäjänmäki a Mäkkylä sú okrajové štvrte, takže bývať tu nie je až také cool, a ak ste ózaj lóvatý, staviate v Espoo, najlepšie v okolí spomínaného Westendu. ;)

A tuto vidíte jeden z mojich obľúbených domov v okolí :) Zase puutalo:

pitskuntalot6

Takto vyzerá typizovaná výstavba v Mäkkylä. Väčšina domov je tu rovnakého typu, alebo aspoň majú takú istú farbu omietky. Moja slovenská barbarská myseľ si myslí, že je to nuda, ale zároveň tu nie je žiaden vizuálny smog…a kudrlinky…:

lesnaulicka

Táto vanilkovo (pudingovo? hah!) žltá je tu vôbec veľmi obľúbená…je aj na našom kulttuurikirkko (kultúrnom kostole), ktorého dvere ste videli aj na úplne prvej fotke. Inak, toto je moja asi najobľúbenejšia budova v Pitäjänmäki vôbec! :))

kulttuurikirkko

No a tu máme zase ďalší omakotitalo, veľmo pekný veru:

pitskuntalot8

Toto som fotila minulý týždeň, odvtedy sa roztopilo asi 0,0005mm snehu, ale keďže včera v noci bolo v Helsinkách -10C a na severe Fínska-15C, nejako sa nám snehotopenie spomalilo…ech, no nič! :D

Predposledná fotka, tuná je jeden pekný dom na rohu veľkej cesty pri lese a menších uličiek v Mäkkylä. Ako vyzerá ten les ste si mohli mrknúť tu. Tento dom je fakt rovno obkolesený lesom, vôbec netuším kde im končí pozemok a začína les, ale netušia to zjavne ani majitelia, lebo od domu sú lesom vyšlapané cestičky vedúce všelikde. :D Been there, walked that, raz sme sa totiž s Gimlim zamotali v lese (sa mi pokazilo interné GPS, no!) a omylom sme vyliezli týmto týpkom v záhrade. Ups. Anteeksi. :D

pitskuntalot9

Tento dom má takú tú obľúbenú dvojstrechu, alebo čo to je! Arch kamoši, nedodrbte ma, neviem ako sa to volá. :D Celý dom je biely, má tmavosivú strechu a zase žiaden plot.

A na záver…chcela by som apelovať na slovenských developerov, aby im KURVA NEJEBALO TOĽKO a PRESTALI VYRUBOVAŤ STROMY, keď plánujú nejaké pozemky!!!! Lebo s takýmto drblým prístupom slovenské satelitné uličky nikdy nebudú vyzerať takto…:

uctakprirode

…čo nie je veľmi múdre vo vzťahu k prírode, ale ani vo vzťahu k tým extrémnym letným horúčavám! Hej developeri…strom = tieň a mikroklíma. Tieň a mikroklíma = MENŠIE HORKO!!! O_O

Óch, no snáď to niekto niekde raz pochopí…a raz budú aj slovenské satelitné uličky plné veveričiek, sýkoriek, strák (striak?!) a mihotajúcich sa konárov stromov. Do takej uličky sa potom rada prisťahujem späť! :)

 

3 thoughts on “Spoznaj svoju (moju) štvrť!

  1. Aj tá naša ulička je plná sýkoriek, drozdov, vrán aj strák, mihajú sa tu konáre stromov, na nich poskakujú veveričky. (fakt, neklamem) Ani naše domčeky nemajú žiadne ploty, ibaže to nie sú domčeky, ale veľké domiská s niekoľkými poschodiami a mnohými bytmi. V nich žije Slovač, ktorá sa dosť často o svoje obydlie delí s domácim psíkom. A to je vec, na ktorú sa chcem spýtať. Aj vo Fínsku je označkované všetko psími výkalmi? Chodníky, trávniky, proste všade, kam človek pozrie a chce stúpiť, musí dávať veľký pozor, aby nevstúpil do h. ? Ináč – nechodievam sem pravidelne, ale článok a aj celý blog je zaujímavý. Len tá fínština je hrozný jazyk. Hyvää yötä ja näkemiin :-)

    1. Ahoj Dani, ďakujem za návštevu! :) Jéééjda, a tá ulička znie celkom dobre….a ohovnená je pravdepodobne rovnako ako fínske uličky :D Netreba mať ilúzie, ani tuná nie je shit-free zone! Som rovnako vinná, dosť často po Gimlim nezbieram, ale som demotivovaná, lebo tie jeho 3cm bobky keď nevezmem, tak je to viac-menej fuk, keď vidím tie klády od rôznych vlčiakov a podobne :P

      1. Som úplne vážne sklamaná :-( Naozaj som čakala inú odpoveď. No čo už, budem sa musieť zmieriť s tým, že túto našu planétu raz celú pokryje psí hnoj :-) Aj tu v okolí si všímam, že zbierajú po svojich psíkoch najmä tí, ktorí majú maličkých, ale po tých velikánskych to zostáva na trávnikoch a chodníkoch.
        Na tento blog som prvý raz klikla kvôli jeho názvu. Pretože aj jeden môj ukončený blog sa tiež volá Mimi….. veď ak budeš zvedavá, nájdeš si ho :-)

Povedz niečo

