Artisanal DIY hejt

Strašne ma obťažuje vôbec si čítať všetky tie hipsterské bláboly o “farmárskom trhu” a “výrobe vlastného X a Y” a “mlieku od miestneho farmára” a “vegánskych, DIY plackách z biopšena” (ale pozor, na nehipster vegánske recepty ku Kris!) a “podpore miestneho dizajnu” a podobne.

Všetky tieto veci sú fajn.

Ale preboha, veď všetky tieto veci tu boli ODNEPAMÄTI!!!! A zrovna na Slovensku, v krajine políčok, záhradiek, chatárov a sedliakov! Inak, sedliaka si nemýliť so sedlákom, alebo s vidlákom, to je trošku inšô. :D

Vyrastala som viac-menej v Piešťanoch, mali sme,  a furt tam máme trh (podotýkam, je to len “trh” a nie “farmársky trh”….ale ak pridáte slovo “farmársky”, môžete zvýšiť ceny asi o 150%), na ktorý sme chodili, keď babka potrebovala kúpiť niečo, čo nebolo momentálne dostupné v jej bio-locavore-organic záhrade.

Chcela som sveter, uštrikovala mi ho. DIY knit project!!!!! O_o

Milá susedka Galová chová sliepky, tak od nej babka bráva bio-eco-organic-locavore-grassfed vajíčka. A ešte predtým mávala sliepky aj samotná babka, takže som často chodievala brávať tieto bio-eco-organic-locavore-grassfed vajíčka sama. Môžem sa už označiť za bio-eco-organic-locavore farmárku?! Určite!

Hocijaká hovadina doma pozliepaná zo servítok a dreva z DaVinci je zrazu UMENIE a predáva sa na SaShe a podobne, a ľudia to kupujú, lebo šak DIY a artisanal, a treba kupovať domáce. To je síce pekné, ale radšej treba kupovať kvalitné domáce a tým podporiť prácu NAOZAJSTNÝCH a PROFESIONÁLNYCH dizajnérov a umelcov, a nie nejaké tvořeníčko na úrovni pracovnej výchovy na ZŠ.

Teraz ma dodrbú šeci na SaShe, ak na tento článok náhodou natrafia. Ups!

Môj Facebook feed je plný rôznych hipsterblbostí (môžem si za to sama, keď také veci sledujem, ha): môžem si kupovať debničky organickej zeleniny, učiť sa vyrábať vlastné mydlo, sama si doma matlať psaníčka, variť paleoplacky z výhonkov bambusu a divého kamzíka, (ne)piecť raw vegan gluten-free banánové dezertíky s bio kešu orechmi, ktorých ingrediencie ma budú stáť 50€ a nakupovať oleje na detské riťky z posvätných brazílskych vňatiek wtf. -.-

Zííííííív! Give me a break!

Párkrát som v BA bola na tých rôznych Urban Marketoch, a vždy to bolo prudko hyped up, ale inak o ničom. “Dizajnové darčeky” boli vždy nejaké náušničky a brošničky doma pošmatlané a urobené akože mrte edgy. Oblečenie som videla normálne sekáčové handry, ktoré predajcovia ďalej predávali…no wtf? Do sekáča viem ísť aj sama, nemusím ísť na “dizajnový trh”, aby som videla nejaké 80s a 90s sekáč couture, ktorú ostatne teraz ponúkajú aj všetky hipster e-shopy pre fashion bloggerov, á la Romwe alebo Sheinside. -.-

Česť výnimkám, ktoré tam naozaj predávali naozajstný dizajn, boli ste osviežujúci!!! (aj keď ááááno, je veľmi subjektívne, čo kto vníma ako naozajstný dizajn, blabla, áááno, uvedomujem si to). Ale možno je už teraz úroveň lepšia, netuším….naposledy som na niečom podobnom bola dávno, a bol to FAIL.

Skrátim hejt – hipsteri si tuším myslia, že všetky tieto DIY-locavore-bio-eco-organic-artisanal-craft veci vymysleli ONI, ale nie moji pekní, oni tu už boli dávno, akurát sa nevolali tak štýlovo, a anglicky! :D

To ma na to vytáča asi najviac, tieto hipsterslovíčka.

…keď si na okraji lúky na Záhorí našklbem čerstvú mätu, púpavové listy a hluchavku, a spravím z toho čaj, môžem to nazvať ako môj “Organic Local Artisanal Meadow Unique Herbal Tea”??? To bude znieť lepšie ako “mätovo-púpavovo-hluchavkový čaj”, ta ne? Dokonca v angličtine to znie tak mrte štýlovo, že si k tomu určite môžem dať maržu jak sviňa, šak lebo artisanal tea, tak čoby nie za 15€ krabička.

Ou jééé.

Jaký biznis plán! Dobre, že poznám rôzne miesta, kde rastú čerstvé, rôzne bylinky, budem také artisanal teas robiť, že aj v Brooklyne z nich naložia do skinny 90s gatí (obzvlášť, ak tam bude veľa byliniek na trávenie, ehm).

A úplne najlepšie na tomto celom je, že ja sama som hipster! A eko-osoba (viem, aké sú obvyklé predstavy, takže nie, nemám chlpy pod pazuchami :D). Ale vidím aj kúsok za roh, čili, vidím, že pijem bylinkový čaj, a nie artisanal herbal tea.

Pointa tu nie je asi žiadna, ak nejakú hľadáte…akurát čistý hejt, a ešte to, že len sa zo seba neposerte. Ešte nie tak dávno bolo (a na veľa miestach stále je) úplne normálne mať v záhrade ovocie a zeleninu (ak ste mali záhradu, všakže), na trhoch ľudia nakupujú odvždy, a ručné práce tiež ovláda kopa ľudí…ale akurát len malá časť z týchto ľudí to nazýva prudko štýlovými anglickými názvami, a povyšuje to na niečo artisanal a craft.

GET OVER YOURSELF.

Koniec hejtu.

Sama som grafická dizajnérka, ale ani v najmenšom netvrdím, že som tá *naozajstná* a *profesionálna*. Naopak, každý druhý deň sa budím s pocitom, že som určite omylom dizajnu wtf. Takže, ak by ma chcel niekto podkušovať týmto smerom, smola, ja sa tak už dávno podkušujem. :D

11 thoughts on “Artisanal DIY hejt

  1. a preco si myslis, ze kazdy, kto rad kupuje hand-made a domace pokrmy, to robi len preto, ze chce byt trendy? :-)))

    1. To si presne nemyslim, ale myslim si, ze dost vela ludi sa tvari strasne stylovo a hipstercool, a pritom robia to, co robili vsetci ludia uplne normalne pred nimi – cili normalne varia, kupuju si lokalne veci…a nebolo to nikdy nic specialne, ale zrazu je to uplny hype! :P

Povedz niečo

