Óda na fínsky vidiek

Helsinki sú nefínske Fínsko, tak ako Bratislava je zase neslovenské Slovensko, rozumej, vyššie HDP ako priemer EÚ, rovina, paprika, vysoká koncentrácia vymydlených managerov, turistov, prišelcov, “mrakodrapov” a tak. Rovnako aj Helsinki – a tak, keby ste prišli do Fínska, a nepohli sa z Helsínk, ani by ste nevedeli, ake môže byť Fínsko krásne…a stačí len sadnúť na predražený vlak, a odviezť sa heň za brezové humno. :)

Dnes sme takto išli s Brezákom vlakom z Tampere späť do Helsínk, a aj keď som si kúpila tupý britský časopis Company, kde nadužívajú twitterovské #hashtagy, neustále tam vyprávajú o “fash pack-u”, “clashing prints”, “flazer” (!!! floral blazer, deti moje – kvetinkaté sáčko), a sú “hung with Chung” (venku s Alexou Chung), veľmi som sa nenačítala o tom, ako mám kombinovať jedny psychedelické kvetinky s druhými, lebo som pozerala von oknom na kvetinky fínske…a krásne.

…ŽE JAKÉ PREMOSTENIE?! :D :D

podbele

Všade, kam sa pohnem, vidím podbeľ. :)) Pred domami, pod stromami, pri chodníkoch, pri potokoch…krása! Do toho kvitnú aj také modro-fialové kvetinky, neviem ako sa volajú, ale kvitnú fakt všade. A do toho ešte máme zakvitnutých pár snežienok a veľa krokusov. A dokonca som videla aj zopár tulipánov! O_o Červené, žlté, ružové…krása! :)

Minimálne juh Fínska je teraz nááádhernýýý, vonku svieti slnko, tráva sa zviecha, a na väčšine miest je pokrytá kobercom podbeľov. V Helsinkách to ale až tak nie je vidieť v plnej nádhere – na to treba ísť mimo mesto. Nemala som so sebou foťák, tak som vám aspoň nakreslila, ako asi vyzerá fínsky vidiek:

finskakrajina_velka

Ale vlajok veje teraz viac, bolo Vappu!

Fínske dedinky sú veľmi málokedy usporiadané na štýl slovenských dediniek – tu sa býva s priestorom naokolo, á la Poľsko. A tak, keď si tak fičíte vlakom cez juh Fínska, vidíte jemne zvlnenú krajinu s políčkami, menšími a väčšími brezovo-borovicovými lesmi, kde tu na vás vykukne jazero, a medzitým sú porozhadzované farebné domčeky, usadlosti, staré opustené mlyny, maštale a stajne.

Ploty vidno málokedy, rovnako ako málokedy vidieť hriadky – tu toho veľmi nenapestujete, na to je tu príliš veľká kosa.

Čo moju buranskú, slovenskú dušu fascinuje, je tá čistota. Nie je to ale taká otravná, povysávaná rakúska čistota, ale skôr taká prirodzená, príjemná čistota…nikto tu nezastriháva trávu podľa pravítka – proste sa tu akurát nevyhadzuje bordel do prírody. Aj keď, videla som jednu miniskládku – takú, ktorú dokáže spraviť bežný Jožo z dediny do 5 minút, keď zaterigá svoju škodoffku k najbližšiemu lesu. Toto bola ale prekvapivá výnimka, inak je tu čisto. A ešte niečo:

cesty_FIN

Tak veru, pri fínskych cestách takmer nie sú žiadne bilboardy. 

Slovenská myseľ si to už ani predstaviť nevie – normálne, že akože PRÁZDNO?! No prisámvačku. Žiadne bilboardy. O_O Proste idete krajinou, a môžete sa sústrediť na cestu – a na krajinu naokolo! A samozrejme, krása fínskej krajiny oveľa viac vynikne, keď na ňu netreba škúliť cez bilboard s kozatou ženskou predávajúcou stavbárske lepidlo.

Myslím, že som dokonca začala aj rozumieť fínskej pravidelnosti, farebnej jemnosti, a neoplotenosti. Ba prdlačky, čo rozumieť, mne sa to začalo dokonca extrémne páčiť. :D

Teraz, ako sme boli v Tampere, bývali sme u Brezákovho kamoša s priateľkou, ktorí majú byt v jednej časti tamperáckeho širšieho centra. Štvrť je to niečo na štýl Ružinova – Ostredky, t. j. veľa zelene, veľa priestoru medzi domami, urbanizmus jak hebedo, a s tým aj presne premyslené umiestnenie občianskej vybavenosti (ale fail, nevidela som ani jednu kaviareň! zato asi 8945 hnusných pizzérií a kebabární). Domy sú tam otehličkované, a vyzerajú podozrivo ako…no zase…Ružinov – Ostredky…ale bez divokých farieb na fasádach.

Keď som tak ráno venčila Gimlíka pomedzi všetky tieto rovnaké domy (vraj sa volajú slangom MoMoTalo”Modern and Modest Talo, moderný a skromný dom), postihla ma extrémna spokojnosť so životom vo Fínsku, tak, ako by sa patrilo. :D

Architektúra naozaj ovplyvňuje kvalitu života, to je samozrejmá vec, ale na Slovensku majú väčšinou ľudia z architektúry nervy – vo Fínsku je zase tak upokojujúco predvídateľne rovnaká, že sa mi chce z toho väčšinou spať, ale niekedy mám aj svetlé chvíľky kekkoslovenského pioniera, a chodím po svete s pocitom, že rozumiem, prečo je to tu tak, ako to tu je. Ha!

No jó, ale fínske mestá sú tak čo tak extrémne rovnaké. Ako som sa raz niekde dočítala, akékoľvek fínske mesto “má K-Market, S-Market, jazero a pár domov”, a je to úplná pravda. Rovnaká architektúra, ulice pravidelné, rovnaké obchody, rovnaké všetko.

Fínsky vidiek je ale (našťastie) iný, a krásne osviežujúco rôznorodý. Samozrejme, pre Slováka zvyknutého na naše rôznopodivnevšelijaké ľudové staviteľstvo sú aj fínske vidiecke domy dosť opakujúce sa, ale po fínskych mestách je to kreativita jak blázen, tak nepindať. :D

Na vidieku sa zachovalo veľa rôznych drevených domov, sýpok, mlynov, maštalí, a atď., a všetky sú krásne, farebné, a extrémne gýčovito zasadené do okolitej krajiny. Nejako takto…toto je fotka z leta 2011, keď sme boli s kamoškou v Tallinne, a zapichli sme nos aj do Fínska (vtedy som si zaumienila, že sa sem presťahujem…nikto ma nebral vážne, ale…teraz tu žijem :D), konkrétne na fotkách vidíte Hiekkaharju (časť Vantaa), a okolie :)

venkuveFI

A keď už som pri týchto fotkách, mrknite sa na typické fínske drevené domy (puutalot), aké na takom vidieku (ale aj v mestách) vídať…mám len pár fotiek, ale aspoň niečo:

domcek_cerveny

Rozprávkový červený domček! Dneska som ich videla po ko…satku, červené domčeky vo zvlnenej fínskej krajine, pri nich viali bielo-modré fínske vlajky, no k zulíbání. Ach. Táto farebnosť je obvyklá aj vo Švédsku…resp., tuším, že Fíni to odkukali od Švédov. :D

Tu je zase žltý dom:

domceky_zlty

A ešče jeden:

domceky_zlty2

A na záver (lebo NAOZAJ musím baliť veci!!! za tri dni odlet!!!) ešte fínska krajina:

krajina1

krajina2

Niečo sa mi marí, že táto riečka sa volá Vantaa. 

domcek_mokki

Aha ho, domčeka! Aj keď, toto je skôr mökki, čili chata.

krajina_kvet

Krásne kvecinky, vtedy v lete kvitli všade. :)

A aby sme mali aj nejaké jazerá…toto je Vesijärvi v Lahti. Lahti znamená “záliv”, a Vesijärvi znamená “vodné jazero”…nejaký Fín bol megakreatívny. :D

lahti1

Vlajka musí byť! Táto moja fotka je inak najnovšie aj na brožúrke pre jedného nášho klienta, he.

lahti2

A ja vo Vesijärvi…a za tým plážička:

lahti_ja

lahti_plaz

A keďže ale už PRISÁMVAČKU že musím ísť baliť veci, rozlúčim sa s vami takýmto krásnym, fínskym jazerným gýčom :))

lahti_gyyyyc

a možno na jeseň skúsime bývať v Tampere, je tam fakt príjemne. :) Näkemiin, idem baliť rárohy!

——–

Ilustrácie sú všetky moje, môžete ich použiť, ale pls link back! A asi z nich dám vytlačiť pohľadnice, fínofilov by mohli potešiť. :)) 

Povedz niečo

