Neuveriteľnosti fínskeho trhu

Rozumej trhu so zamestnaním, nie trhu akože trhu.

Susedský hipstertrh na Panenskej, ta ňe.

Je začiatok augusta, čili čas, kedy sa fínsky národ pomaly presúva z chatiek pri jazerách späť na plantáž do práce, kde budú nasledujúcich 10 mesiacov workoholicky megamakať, aby si na budúci júl mohli zase vziať mesiac (alebo aj viac) ničím nerušeného voľna a ísť späť na chatku.

To znamená okrem iného aj to, že obvyklého Fína teraz pri pohľade na preplnený Inbox chytá záchvat paniky, že nič nestíha – a preto firmy zvyknú o takomto čase naberať nových ľudí. Tí sa počas ešte relatívne kľudnej jesene zaučia všetko od Å do Ö, a počas zimy (čo je teda prudko neohraničiteľná doba, ale povedzme že od decembra do marca) už budú makať na plné obrátky.

Toto využívam samozrejme aj ja a moja sockatá dizajnová riť, a hľadám si prácu.

Našťastie pre mňa, už som vo Fínsku raz normálnu prácu mala (veľké plus body, už nie som len privandrovalec, ale som Finnish-approved privandrovalec), a teda nemal by problém pre mňa nájsť si prácu ďalšiu. Prehádzala som si portfólio tak, aby to tam celé na seba nejako nadväzovalo, nevedela som sa nijako náplňou práce zaradiť, tak som sa nazvala nadnesene Creative Fairy (kreatívna víla, hipsterina!), a posielam emaily všade a všetkým, dúfajúc v to najlepšie.

Do portfólia pribudol aj mopslík Joonas.
Do portfólia pribudol aj mopslík Joonas.

Samozrejme, ako privandrovalec musím vynaložiť viac námahy ako fínsky Fín na to, aby ma niekto zamestnal, ale dizajn a ilustrácia je vec bezhraničná, a tak väčšine zamestnávateľov nezvykne vadiť ani moja retardovaná fínčina. Taký fínsky Fín Brezák raz poslal portfólio a CV na 3 (slovom TRI!) agentúry, VŠETKY TRI SA MU OZVALI, a on si vybral do ktorej sa mu bude unúvať láskavo chodiť. O_o

Viete si toto predstaviť v našej slovenskej (a českej, a poľskej, a maďarskej a ukrajinskej, a…) kotline?! Lebo ja ne. O_o

Ďalšia nečakaná vec na fínskom trhu je pre mňa (Brezák na tom ništ extra nevidí) jednoduchý fakt, že NIELEN V HELSINKÁCH JE PRÁCA.

Samozrejme, v Helsinkách je možno najprestížnejšia, alebo najlepšie platená, lebo šak hlavné mesto, ale ak ste napríklad z Joensuu a nechcete sa sťahovať dole na juh po škole, tak nemusíte. Pravdepodobnosť, že nájdete prácu aspoň vo vašom regióne je veľká, a tak veľa ľudí čuší, kde odvždy čušali, a je im fajn.

Toto znamená pre mňa nečakanú (príjemnú) komplikáciu, totižto, NEVIEM UŽ ANI KAM PÍSAŤ od samej radosti. Zadám si do Gúgľa heslo “reklamná agentúra Turku” a vyhodí mi to 20 webov. Zadám si “reklamná agentúra Tampere” a mám možností 26. V Oulu 16 napríklad. V Kuopiu 30. Atakďalej. O_o

Písala som takto hlavne na Helsinki, Tampere, Turku a moje obľúbené Lahti, lebo šak kto by sa nerád na takéto jazero porád kukal:

V Lahti, mestečko hodinu vlakom od Helsínk.

Tak veru.

Náhle sa mi odnechcelo súvisle písať, lebo v tomto megahorku mi nejde vôbec MYSLIEŤ, takže úplne seknutím náhle teraz končím bláb. Niečo už ale nájdem, vyzerá to celkom sľubne napríklad v tom Lahti zatiaľ…

Držte mi palce! 2500€/mes. poď k mamičke! :))

2 thoughts on “Neuveriteľnosti fínskeho trhu

Povedz niečo

