Jokamiehenoikeudet

Keďže teraz vás to tu asi číta viac – v deň najväčšieho hipsterslovníčkového poprasku som mala 17 000 page views!!! O_o, rada by som privítati nových čitateľov na mojom blogu! Takže, ahojte :) Normálne mám nervy, že čo tu písať, lebo cítim zodpovednosť za duševné zdravie ľudí…ale možno ho už aj tak máte nalomené, takže je to jedno. :D Have fun! :)

………

Na tejto krajine je najväčšia otrava (okrem pohľadu do vlády, a ešte na ksichty slovenskej “smotánky”), že sa každý do každého stará, aj keď nemá prečo.   Tak napríklad dneska si v klídku venčím na slniečku, a zrazu na mňa začal hučať náš miestny ružinovský psychopat s cane corso:

“Choďte preč odtiaľ s tými psami! Tam majú ľudia nasadené veci! ODCHOD!!! ODCHOD!!!! TO NENI ŠTIAREŇ!!!!

Jak keby mi do prdele osa pichla, začala som naňho hučať zas ja:

“Ja si budem venčiť, kde sa mne zachce! CHODŤE DO RITI!!!!* Mne je fuk, čo si vyprávate, môžem si chodiť, kade si zmyslím!!!”

…ibaže NIE. Nemôžem! Teda, zrovna v tej  bočnej zahrádke (lebo psiská som mala vycapené pri bočnej strane paneláku, a nie vpredu, tam s nimi nechodím) som si asi chodiť mohla, ale inak nie.

Ľudia na Slovensku si vlastné chránia betónovými múrmi (ktoré zvyknú skrývať marhuľový bungalovček s tujami), plotmi, výstražnými ceduľkami, bránami, vlastnými SBS-búdkami (odporúčam výlet na Kramáre do vilovej časti), kamerami na múroch a kompletným zatujovaním záhrad. Nuž, a potom máme v tejto poohradzovanej, zamurovanej, oceduľkovanej krajine aj nejaké miesta, kde je pohyb povolený, ale tiež s obmedzeniami, lebo šak CHKO a tak.

Vo Fínsku je to presne naopak, totižto, tam môže každý chodiť kadiaľ sa mu zachce, a volá sa to jokemiehenoikeudet, alebo “právo každého človeka”, v angličtine everyman’s right.  Fínske ministerstvo životného prostredia na túto tému hovorí:

“The traditional Finnish legal concept of everyman’s right allows free right of access to the land and waterways, and the right to collect natural products such as wild berries and mushrooms, no matter who owns the land. These rights also generally apply to foreign citizens, with certain exceptions related to local boating, fishing and hunting rights.”

V preklade:

“Tradičný fínsky právny koncept práva každého človeka povoľuje voľný pohyb a prístup ku krajine a vodným zdrojom, a takisto právo na zber prírodných produktov ako divorastúce bobule a hríby, bez ohľadu na to, kto vlastní pozemky. Toto právo sa vo všeobecnosti vzťahuje aj na cudzincov, s pár konkrétnymi výnimkami súvisiacimi s miestnym loďkárením, rybárčením a poľovníčením.”

“Everyman’s right means that access to the land is free of charge, and does not require the landowner’s permission. People taking advantage of these rights are nevertheless obliged not to cause any damage or disturbance.”

“Právo každého človeka znamená, že prístup ku krajine je bezplatný a nevyžaduje povolenie vlastníka pozemku. Ľudia využívajúci toto právo sú ale povinní nič nepoškodiť, ani nevyrušovať.”

Fínska krajina vo Vantaa, región Uusimaa.
Fínska krajina vo Vantaa, región Uusimaa.

No prosím pekne, čo sú toto za revolučné idey…?!

Aby si každý mohol chodiť, kade sa mu zachce, neplatiť za to, nerobiť tam bordel a nevrieskať, nekopať do hríbov a neosierať čučoriedky, nedupať po kvetoch a ilegálne nerúbať stromy?!

FUJ, NO TO TAK EŠTE BY TU CHÝBALO. Šak by v Baumaxe skrachovali, keby tam ľudia nechodili kupovať pletivá na ploty, bránky, tuje, tehličky na múry a tak!

Možno jedného dňa príde v slovenských mysliach k posunu a zavedieme si takéto právo aj v našej krásnej krajine. Len si predstavte, behať niekde po nádherných liptovských grúňoch hore-dole, pohoda-jahoda, všetko môžete, akurát sa nesprávajte jak hovadá…!

Ale ako tak kukám po čoraz vyšších múroch pri čoraz škaredších domoch v hnusných satelitoch bez duše a života, je mi až mdlo….ešte to veru potrvá, kým (ak vôbec) tu takýto prístup ku krajine nadobudneme. :/

…..

* Hučať cez celé sídlisko na psychopata, nech ide do riti mi prinieslo viac pôžitku, ako zjedenie belgických čokoládok z duty free shopu z letiska! TAKÁ DUŠEVNÁ ÚĽAVA!!! Asi som latentná agresívna sviňa, akurát väčšinou sa tvárim mierumilovne, ale potom to niekto schytá. Majte sa v Ružinove na pozore! :D 

3 thoughts on “Jokamiehenoikeudet

  1. Neboj, moje duševné zdravie bolo prečítaním tohto blogu totálne zničené, môžeš pokračovať v rovnakom štýle bez ohľadu na psychiku :D.

Povedz niečo

