Sviatky, sviatky, fínske sviatky

Sviatky, sviatky….po mne ani vidu, ani slychu, lebo som bola zalezená u rôznych Brezákovych rodinných príslušníkov (ktorí väčšinou nemajú wifi) a všetci sme svorne ŽRALI. Teraz som online cez Brezákovu smartfón wifi wtf bbq, takže v tomto príspevku sa asi veľmi fotiek nedočkáte, nechcem mu prečerpať ten povolený objem dát (ta či čo to je??? robím na počítačoch každý deň, ale viem o nich prd).

Pár fotiek z Vianoc týkajúce sa (ako inak) žrádla, ale prežije – voilá, slávna JOULUKINKKU:

Toto je v podstate prasačie stehno, pomaličky pečené celý deň v rúre a pravidelne podlievané vodou a šťavou.

Joulukinkku (v preklade “vianočná šunka”) je velice dobrý vynález, lebo to dáte doobeda do rúry a potom to už len z času na čas idete skontrolovať – a do večere SA to upečie, takže s tým nie je žiadna robota. Ľudia to jedia buď iba tak, alebo s horčicou, alebo na chlebe (to keď sa joulukinkku dojedá)…a v supermarketoch myslia aj na osamelé fínske duše, lebo predávajú nielen tieto veľké fáče mäsa, ale aj pieni joulukinkku – malé verzie.

Celý fínsky vianočný chod (aspoň v Severnej Karélii teda) vyzerá takto:

Image
Tým kiselom som si nie som celkom istá, ale bolo to SKVELÉÉÉ, nech to bolo hocičo. Pardon za hroznú fotku, zabudla som vziať Brezákovu zrkadlovku.

Ojóój, slintám, len to vidím! Tie laatikot sú také kaše vyrobené z koreňových zelenín a sú VYNIKAJÚCE. Teraz sme mali tieto dva typy, ale existuje ešte typ tretí a to vyrobený ze krumplóv. Musím si od Brezákovej mamy vypýtať recept a spraviť ich na fínsku párty, ktorú s Brezákom plánujeme odpáliť, keď budeme na Slovensku. ;)

Na tanieri mi chýba ešte karjalanpaisti, čili “karelský vývar”, ale ten vyzerá asi ako guláš bez bobkového listu a bez papriky. Párkrát, čo som to jedla, tak to bolo dosť nevábne, ale teraz ho varil Brezákov tatko a keďže to fajne nakorenil, vývar bol perfektný a voňavý :)

Nuž, a ešte jedna vec je tradičná na fínske Vianoce – malé koláčiky z lístkového cesta so slivkovým alebo jablkovo-škoricovým džemom nazývané JOULUTORTUT, čili “vianočné tortičky”.

Sme piekli s Brezákom, sú mierne pripečené, ehm, ale dobré aj tak.

Tieto joulutortut sú inak prekliatie celej štíhlej línie, lebo sú mastné jak sviňa a strašne návykovo dobré, takže… O_O Ale úspešne som dosiahla stav, kedy už joulutortut ani vidieť nemôžem, takže fajn. NEŽEREM ICH UŽ. :D

A in adr ňjús, NEMÁME NIKDE ŽIADEN SNEH. Som teraz v Jyrinkylä (“Ďurova dzedzina”), v časti Ylämylly s Brezákom u rodiny jeho brata, sme na zemepisnej šírke cce ako je islandský Reykjavík, a nemáme nikde sneh. Okrem toho je asi +3C a všade je pekná, zelená trávička. :D :D

Nemôžem ale povedať, že by mi to nejako extra vadilo, lebo po minulej zime, kedy bol sneh od októbra a držal sa až do začiatku mája (!) mi stačilo….teraz, ak sa aj nebodaj v januári ochladí na -30C a bude sneh do konca mája, tak je to furt dobre, lebo sme od októbra už vyšéfovali TRI (3) mesiace bez snehu. ZÁZRAK.

A ešte posledné very iksajtink ňjús – jak som tak už raz vymýšľala že meno sem, meno tam…tak minule som prosím pekne čítala článok na THE NEW YORKER!, že švédski vedci vyzistili, že tí emigranti do Švédska, ktorí si pozmenili trochu svoje meno tak, aby neznelo tak slovansky/ázijsky/africky/atď., zarábali v priemere až o 26% (!!!) viac, ako tí, ktorí si svoje “cudzinecké” meno nechali. Článok je TU, prečítajte si.

…A z tohoto pre mňa vyplýva ČO…?

Že si musím v apríli na Slovensku dať legálne zmeniť meno na tvar bez -ová, ktorý ma radí automaticky niekde za Čeľjabinsk, a takisto si možno konečne zmením Michaela na niečo podobné, kratšie a vysloviteľnejšie celosvetovo, napríklad na vše-škandinávske Mea. HA!

Teraz už na to mám aj veľmi dôležitý argument, nielen povrchné chujovinky typu “ale Fíni nevedia vysloviť CH a hovoria mi meno divne”, prípadne “mám prilíš veľa prezývok, a leze mi to na nervy”, alebo “je to len chlapské meno s -a, to ma vytáča” – tu ide teraz o PEŇÁZE, deti moje, a tých 26% je veľmi motivačných. ;) Pravdu mám? Mám. Aj keby som ju nemala, tak mám, tak ticho.

Tak, idem robiť niečo užitočné. Kuknite si moje domčeky, a ten článok s menami. A keďže asi nestihnem nič dopísať pred 2014, tak ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK!!! Pripája sa aj Gimli a Iittu, prastará mačka Brezákovych rodičov:

Lepší vizuál už nedám! :D

Haf!

6 thoughts on “Sviatky, sviatky, fínske sviatky

    1. to povedz jemu :D ale aj tak by som si nechcela úplne vymeniť priezvisko, chcela by som mať svoje a s pomlčkou jeho – lenže, ak si nechám -ová, podľa slovenského jazykového papravidla si musím pridať -ová aj k fínskemu priezvisku a budem mať 2x nekonečne dlhé -ová paškvilné priezvisko :D Ak si ale -ová odstránim už teraz, v prípade vydaja mi môžu …., nebude -ová ani k fínskemu priezvisku :)

      1. Ak mieniš žiť v zahraničí, asi to bude potrebné. Čo na to rodičia, že si chceš zmeniť krstné meno? Jedna vec je, aby ťa ľudia oslovovali tak, aby to bolo pre nich ľahšie, no ja si neviem predstaviť, že by som si mala zmeniť krstné meno. To asi preto, že mám také pekné a nenáročné na vyslovenie :-) Ináč, tá fínština je hrozná. Len na pohľad je to príšerne ťažká reč.

      2. Neviem, nebavila som sa o tom s nimi :))) Ale mňa mama pôvodne chcela nazvať tuším NASTASJA, to by som tu bola už úplná Ruska haha! Ale no, asi chvíľu tu žiť budem, takže by mi to pomohlo…a Daniela je skvelé meno, a vysloviteľné všade, tebe je :)

        Fínčina je dosť o nervy, šurápam trochu, ale plynulé to nie je…možno raz…tak za 10 rokov haha!

      3. V jednom zamestnaní som mala kolegyňu, ktorá mi vždy hovorila, ako mi závidí, že ja som Daniela a ona iba Dana :-)
        Na základe tvojho komentu pod fotkami mojich reflexií na Dunaji sa mi zdá, že ti už začína trošku tá naša Bratislava aj chýbať. Posielam teda krásny modrodunajský pozdrav!

Povedz niečo

