Ako sa nežije v hlavnom meste

V spanilom veku 24 rokov som konečne dosiahla veľký míľnik – NEŽIJEM V HLAVNOM MESTE! Nemyslím teraz len Bratislavu, ale aj tu, vo Fínsku.

Celý život som bývala v Bratislave (a, okej, prázdniny a príšerné doučovacie víkendy v Piešťanoch) a medzitým v Kuala Lumpur (hlavné mesto Malajzie), v Prahe (hlavné mesto ČR) a potom v Helsinkách (hlavné mesto Fínska). Nejaká fixácia na hlavné mestá, ňe?!

Ale teraz už konečne nie, lebo už vyše mesiaca bývam v Tampere. HA!

Recyklujem starú fotku z minulej zimy v Helsinkách – hľa ho centrum centra! :)

Čitatelia z Hnúšte, Radošiny alebo zo Sekúl (ak takých mám?) si možno teraz ťukajú po čele, že či mi už ale ozaj drbe, že toto beriem ako nejaký pozitívny faktor nežiť v centre diania, ale prosím pekne ÁNO. Síce som po prisťahovaní sa do Tampere asi týždeň a pol vnútorne bojovala so svojim metropolitným (HAHA! lebo BA je úplne že NYC) egom, ktoré sa už necítilo byť také privilegované a prudko hip-SWAG-YOLO-omg-hipstercool, že žije v pupku Fínska, ale…PÁČI SA MI TO.

V porovnaní s Helsinkami tu máme nižšie nájmy aj ceny MHD, lepšie počasie (nefučí nám baltská vlhkosť od mora, čoho výsledkom je, že nemáme depkoidné šedivosti á la Škótsko), sme bližšie k jazerám (rozumej sú VŠADE) a ehm, je tu Stockmann. :D

Stockmann, výkladná skriňa fínskeho retailu. Minule som vošla do Stockmannu tuná v Tampere po očku kuknúť na zľavy, a z celého OD sa mi najviac páčili nezlacnené závesy z pravého hodvábu za 250€. 1ks. I GIVE UP. :D

Stockmann, Stockmann. Stockmann je obchodný dom – niečo ako Harrods, ale menej nóbl a viac praktický – a keď sme s Brezákom hútali, či a za čo zostať žiť v Helsinkách, povedala som mu, že môžeme bývať hocikde, ale musí tam byť Stockmann. Toto samozrejme šikovne eliminovalo všetky fínske rite sveta (a že ich tu je!) a zostali nám na výber eh…Helsinki, Espoo, Tampere, Turku a Oulu. Ta fajne. A tak sme v Tampere, a nie sme v hlavnom meste. O_o

Tampere má príjemné, skladné centrum mesta s – na fínske pomery – krivolakými uličkami a rôznymi zašitými pajzlami. Takisto tu máme takú akožeriečku (v skutočnosti malý cvrk prepájajúci jedno jazero s druhým) cez ktorú vedie most na ktorom je pár kamenných sôch. Jedna vyzerá podobne ako Barlolamač v Piešťanoch (ale má odhaleného, a STRAŠNE MALÉHO pipíka :D :D) a tie ostatné sú také….regulérne….sochy….? :D ale whaveter, pripomínajú mi Piešťany a Prahu a vôbec, strednú Európu!

Máme tu mrte divadlo v centre na Keskustori do ktorého s bičom naženiem Brezáka 4 sekundy po obdržaní výplaty, lebo pozeranie amerických programov v telke mi vysáva všetky zvyšky kultúrnosti v sebe, je tu klubové kino (aj tam pôjdeme, ale nechcem vidieť žiaden depresívny, sivý, mlčanlivý severský film :D), normálne kino, IKEA…a kúsok od nás (cca 10min busom) je také veľké centrum konzumného nákupogazmu, niečo ako Tesco Lamač X Avion Shopping Park. Móže byť. A hlavne je tu krásna príroda! Tá je síce aj v Helsinkách, ale pokiaľ nebývate napríklad v štvrti Lauttasaari prípadne vo Vuosaari na konci Helsínk, tak ju zase až tak k ruke nemáte. Tuná je viac-menej všade.  :)

Čo je takisto osviežujúce je, že JE TU VEĽA GRAFFITI.

Och, pohladenie pre oči moje sterilitou helsinskou deprivované!!! V Helsinkách majú nejaké priblblé nariadenie, ktoré zakazuje street art, vrátane nálepiek, tagov, veľkého graffiti, VŠETKÉHO. Keď niekde nalepíte nálepku a vidí vás fízeľ, ste v prdeli. Pokuta príšerná a neviem či za to nie je aj nejaké posezeníčko vo väzbe (ale to sú možno len reči – ale pokuta je o hubu)…a výsledkom tejto šikany je to, že Helsinki vyzerajú ako čerstvo postavené LEGO mestečko – všetko je krásne, obnovené, čisté….a sterilné a nudné. Jou, architektúra nie je ničim skazená, to je pravda. Ale všetko je také…prázdne. :/

V Tampere sa s niečím takým zjavne nezaoberali, lebo street art tu máme, a je ho celkom veľa. A ani nie je zlý! :) Nie je to taký extrém ako v Bratislave napr. taký Most SNP (Brezák skoro odpadol, keď ho prvýkrát videl – že “to je ozaj CELÉ ograffitované?!!” – no áááno môj pekný, mesto to čistí, ale writeri majú na háku :D), ale JE TU a je to super. V tomto ohľade by som povedala, že Tampere je mestskejšie mesto ako Helsinki, lebo vyzerá, že v ňom žijú ľudia, ktorí niekedy robia binec. ;)

Do práce to mám busom asi 20 minút krížom cez mesto – my bývame na rozhraní štvrtí Tohloppi a Tesoma a moje pracovisko s mĺkvymi IT Fínmi je v štvrti Kaleva. Toto okrem iného znamená, že (pokiaľ nie je tma, čo je teraz furt! ale vraj sa má v sobotu ochladiť na -10C a nasnežiť) po ceste do práce aj z práce vidím z autobusu na obe jazerá! :) Velice pjekné.

Aj takéto sú Helsinki – dlhé, veľké priestranstvá plné NIČOHO. Toto je na Pasile (a má sa tam stavať veľký komplex biznis centier, tak tam aspoň bude niečo). V Tampere je takýchto ničovatých miest menej.

Rozdiel je aj v ľuďoch – Tamperčania sa mi vidia byť menej ubehaní, upracovaní a namosúrení. V Helsinkách si s niekým naplánovať nejaké stretko vyžadovalo ozvať sa 2-3 TÝŽDNE pred zamýšľaným dátumom stretnutia. Tuná je to jednoduchšie. Niežeby teda ľudia nepracovali, ale nie sú až takí ulietaní….možno aj preto, že platy sú tu len o 200€ nižšie ako v Helsinkách (priemer na región Uusimaa, kam patria aj Helsinki je vraj nejakých 2500€/mes. a v Pirkanmaa, kam patrí Tampere je to 2300€/mes.), ale nájmy sú tu rozumnejšie a teda ľudia nemusia toľko makať, aby mohli vôbec bývať. :D

My za 2i byt s vlastnou saunou a s balkónom, kerý by som označila ako terasku platíme 690€/mes. a sme v širšom centre, cca 18min od úplného centra. Niečo ako keby ste bývali napr. na začiatku Karlovky alebo tak nejako.V Helsinkách sme za 2i byt s balkónom (bez sauny) v úplnej riti sveta (á la Podunajské Biskupice) platili najprv 860€/mes. a potom nám to zvýšili na 900€/mes….NO NEBER TO! :D Keby sme mali obaja full-time joby a tým pádom prinášali mesačne fínskych, obvyklých 5000€ do domácnosti, mohli by sme komfortne platiť bývanie v tej prdeli, ale ej bisťu, nebolo to tak. :D

Ceny potravín, ceny v reštikách a tak sú tu rovnaké ako v Helsinkách, ale máme tu o 0,10€ lacnejší hodinový lístok na MHD (Tampere 2,60€, Helsinki 2,70€, ak to teda nezdraželi zase). :D Autobusy sú rovnako bielo-modré ako v Helsinkách a v Tampere chodia LEN autobusy, električky tu nemáme. Sú tu ale nejaké prímestské vlaky alebo čo – nikdy som nijakým ešte nešla, ale asi chodia do blízkych mestečiek Ylöjärvi a Nokia a bohvie ešče kam inde.

A tak. Dlhý blábol skrátený – DÁ SA ŽIŤ AJ MIMO HLAVNÉHO MESTA! :D Privilegovaná, bratislavská cicka objavila teplú vodu. ;)

….

Kde bývate a kde ste bývali?
Aké to je/bolo?
Kde by ste ani za boha nebývali?
A prečo?

Som zvedavá!!! :)

8 thoughts on “Ako sa nežije v hlavnom meste

  1. Bohužiaľ, bývam v našom “skvelom” hlavnom meste, ale vždy som túžila bývať tak trochu mimo… čo sa mi aj čiastočne splnilo, keď sa môj fotrík presťahoval do takej menšej riti pri Trnave :D A to je ti bývanie priam bohovské :) A ani za boha by som nebývala .. hm neviem :D momentálne ma absolútne nič nenapadá.. možno nie dakde v Maďarsku.. tá oblasť ma nikdy nelákala aj keď Budapešť je veľmi pekná :)

    1. Hahááá, čoooo, šak BA je super – keď máš veľa peňazí, a môžeš furt všade byť a všetko jesť….inak až tak nie (ale v lete sa aspoň dá ísť opaľovať na Kuchajdu alebo čo). Menšia riť pri Trnave znie strašne lákavo, enjoy :S :D

      1. lenže problém je v tom, že nemám veľa peňazí … :/ :D ale naozaj výhoda je v tom že je tu milión-päťsto kaviarní :D a kávu robia naozaj dobrú na poniektorých miestach .. lenže bez peňez nebude ani kávy :/

  2. Nuz ja byvam v KE akoze trvalo, ale byvala som uz vselikde a este vselikde aj chcem. Mne osobne sa velmi pacilo v Helsinkach, tam som bola minuleho roku par mesiacov a bolo to mega… byvala som na rozhrani Kallia a Alppily, vlastne hned pri Linnanmaki, mne ta priroda vedla bloku stacila maximalne, ved Alppipuisto a aj Toolonlahti som mala za rohom. Ja som sa tam v podstate cele mesiace len flakala, robila som na dialku a aj to skor po nociach, cize som si to mesto presla skrz na skrz… je to laska, aj ked si nic neidealizujem, predsa len, dobre si to uz davnejsie zhrnula, konecne dakto aj trochu kritiky dal :P.
    V Tampere som nikdy nebola, lebo nikto neodporucal, teraz dost lutujem po tych tvojich fotkach a opiskoch :(. Ale verim ti urcite, co som bola v inych mestach (Savonlinna a trebars aj Lapeenranta), tak to bola cista nadhera a atmoska 9000.

    Ani za boha by som nebyvala vo frankofilnej krajine, neznasam tu kulturu ani vsetko s tym spojene a taktiez asi ani v nejakej zaostalejsej krajine jak SK, uz toto tu, co mame, vykryvam ltt :D

  3. no ja som v HKI byval tri a pol rok v koskele v CIMO bo som bol lenivy si hladat sam vlastny bejvak a boli mi tam fajn lebo kopa medzinarodneho osadenstva, fajne sauny, more 10 minut, centrum nedaleko, praca 50 minut peso cez helsinki (alebo 20 na bajku alebo 30 na bezkach pod snehu) a naco budem vyvalovat tazke evry dakde na hietalahti ked mozem byvat sice skromne ale cisto… ale inac HKI isli dost hore so vsetkym. akurat sa o tyzden do suomi na cunder chystam na otocku a tak som zvedavy, ze o kolko zasa isiel isiel listok z letiska do centra. inac mne sa HKI naopak pacili. centrum sterilne, ze zo zeme mozes jest, vcelku skapal pes ale mne praveze to vyhovovalo. ved vyzorovo aj povahou som bol miestami finskejsi ako samotni fini. a do toho s mojou fincinou….
    na tampere mam krasne spomienky. dva krat som prespal na intraku v hervante, raz som u jednej fajnej-fajnej kaisy pri tammele dakde spal vratane mustamakkary s lekvarom na miestnom trhu v sobotu rano. amerika hotova. ilo elaa tamperella))))

  4. kym som bola v BA tak som furt zrala niekde vonku a stale sme boli v krcmach…s tym som prestala ked som odisla na zapad (totiz do nemecka) kde pivo stoji 2,70 (co ti jebeee) takze pijeme najlacnejsie pivoi sternburg doma v kuchyni, alebo v parku (ale len v lete) lebo tu sa smie pit na verejnosti. ale inak som napriklad NIKDY nechcela zitv berline a teraz tu som, co ti poviem. a nechcem uz odtialto odist, ta berlinska povera povera je pravdiva – ze najprv to tu nenavidis a potom si zvyknes a uz nikdy nechces odist. ale inak som zila rok v jene a to je male stotisicove studentske mestecko, velmi prijemne na zivot, vsetko dostupne na bicykli (ale to aj v berline, lebo tu nemusis chodit daleko, aby si zohnala cokolvek) a vela stromov a cisty vzduch… a v luxembursku ale tam stale prsi a su tam len prachaci a normalni ludia si tam nemozu dovolit ist na drink (v studentskom bare – akoze lacnom – stalo male (dvojdecove) pivo 2 eura. No nech sa idu pojebat ak su hento studentske ceny…zato chlast v supermarkete bol lacnejsi nez u nas, asi kvoli daniam alebo co).
    aha…a neviem co som vlastne chcela povedat :D

    1. No akoze, to ked ti poviem, ze tu pivo stoji v senku medzi 3 – 8€, tak ta drbne :D

      Teraz sa stahujeme nastastie z Tampere….tu by som fakt nechcela uviaznut, ale Helsinki su popici, to by slo, a bdue to asi jak s Berlinom, ze neznasas – si hooked :D

      Okrem toho som zila este v Prahe, tam mi to liezlo na nervy, a v Kuala Lumpur, to bolo super, ale zase straaaaasne daleko, a ja scem byt blizsie vsetkym doma :)

      1. omg a co si robila v kuala lumpur? aj ja chcem!
        ale finsko je drahe, to kazdy vie ze tam si pivo nekupis :D a maju aj prohibiciu?

Povedz niečo

