Praktický slovníček mladého Idea Makera

Pôvodne som mala v pláne napísať niečo na štýl “furt tu sneží, je mi zima, serem na toto a idem na Barbados”, ale ništ. To ešte príde, aj so zasneženými fotkami. Dneska sa budem venovať dôležitejším činnostiam ako napríklad vzdelávaniu pospolitého ľudu v otázkach vyjadrovania sa.

Lebo, ako sme sa naučili už pri hipsterskom slovníčku, nie je Fero ako Fero. Fero hipster zahovorí rečou, ktorú mu Fero stavbár asi rozumieť nebude. A tak to je i v prípade rozhovoru Fera idea makera a Fera veterinára, alebo Fera kuchára – nebudú si rozumieť ani ň, čo sa teraz pokúsim napraviť.

—-

Priateľský disklejmer: nasledujúci slovníček je spísaný pre dobro bežného ľudstva, omylom sa ocitnuvšieho napríklad na nejakej kreatívnej konferencii. Ak si to číta niekto z prostredia, ktorého sa to týka a je vytočený do biela, mám smolu, lebo už v živote v BA nedostanem džob. Ta ale neva, pôjdem do Viedne… :D Ak ma čitateľ – lead digital creative idea maker director – zamestnať chce, musí mi dať strašne vysoký plat a strašne veľa gastráčov a IDEM DO TOHO!!! Čo za to? Nielenže vizuále budem vizuáliť, ale ešče aj takéto blbosti popíšem. 2 v 1 idea maker AD copywriter, no popič.

—-

Takže, ideme na slovníček! Ako v prípade hipsterského slovníčka, kľudne v komentoch dopĺňajte ďalšie slová…môj záber je široký, ale nie vševediaci a preto určite niečo zabudnem. Chjo.

IDEA MAKER
Idea Maker je (aspoň zdá sa na mojom LinkedIne) KAŽDÝ. Teda, skoro každý jedinec pracujúci na nejakej pozícii v reklamnej agentúre, alebo niečo tomu podobnému. Čo robí taký idea maker….? Mejkuje ajdias predsa!!! Inak povedané, je brutálne kreatívny, a platený za to, aby vymýšľal rôzne divočiny, z ktorých sa klient po….sadí na zem a jeho firma zažiari sťa súhvezdie Orion na temne zamatovom nebi nad Saharou.

Príklad: “Elena je vynikajúci idea maker s extrémne vyvinutým konceptuálnym, holistickým, proklientským myslením.”

PECHA KUCHA
Kto nebol na Pecha Kuchi a robí niečo kreatívne je ignorantská troska. Vrátane autorky, ups. Pecha Kucha je kreatívny večer, kde kreatívni kreatívci z rôznych odvetví prezentujú svoje kreatívne idey a majú na to obmedzený čas. Kreatívne.

Príklad: “Je veľká škoda, že si sa nemohla dostaviť na Pecha Kucha Horná Mariková – farmár Jano tam prezentoval svoj koncept permakultúrnych dizajn-záhrad!”

STARTUP

Image
Od skvelých Eastern Hipster, klik!

Kedysi boli malé, začínajúce firmičky strčené niekde v nejakej zasmradenej garáži. To sú aj teraz, akurát sa volajú STARTUP. A vôbec, všetko je startup. Na Slovensku sme zo startupov ešte napichaní, ale v mighty US and A už vidia aj nejaké problémy – prečítajte si viac napríklad TU. Ale startup…! Startup, najlepšie digitálny, je plný mladých, dynamických idea makerov a developerov, ktorí najpravdepodobnejšie robia nejaké appky. Niektoré potrebné, niektoré nepotrebné, ale robia ich, a baví ich to, a dúfajú, že príde business angel a investuje do nich nekresťanské peňáze. Veľa šťastia, startupisti.

Príklad: “Na najbližšej Pecha Kucha Night Michalovce vystúpi okrem iného aj lokálny startup Hnuppify a predstavia nám svoju revolučnú hňupifikačnú appku pre iOS a Android!”

ENTERPRENEUR
Ak nie ste startupista, ste enterpreneur (alebo oboje, ale to je vecou osobného egovkusu). To znamená, že máte svoju firmu a fachčíte, fachčíte, ste sám sebe šéfom/šéfkou, čítate americkú motivačnú literatúru o tom, ako si zefektívňovať svoj život a hackovať (k tomu sa ešte dostaneme!) všetko od vešania ponožiek po Skype meetingy s kolegami v Modre Los Angeles a tak. Správny enterpreneur nie je žiaden zošedivený dedko, ale mladý, dynamický, vzdelaný muž medzi 23 – 38r (toť moje nevedecké pozorovania) s najlepšie medzinárodnými skúsenosťami a s nekonečnou chuťou furt makať a baviť sa s kolegami enterpreneurami o magických krokoch Steva Jobsa na čele Apple.

Príklad: “V utorok idem na stretnutie lokálnych enterpreneurov a startupistov a ideme pripraviť spoločnú kreatívnu konferenciu v co-workingovom priestore v starej tehelni.”

INOVÁCIE
Toto slovo je tak nadužívané, že vždy keď ho počujem, mám chuť niekomu tresknúť preglejkovou latou cez ksicht, ale ešte som to nespravila (čo je inak škoda, určite by to pomohlo môjmu winter angst-u). Takže, čo sú to tie mysteriózne inovácie…? Všetko a nič. O_o Lebo už je toľko všade inovácii, a tak sa všetci furt snažia všetko inovovať, že už to mierne celé stráca gule, ale budiž – inovujeme! procesy! výrobu! UI dizajn! responzívnosť appiek! prípravu chlebov vo vajci!
Jednoduché pravidlo znie: každý enterpreneur, alebo startupista, ktorý si sám seba váži, inovuje 24/7, alebo o tom aspoň stále rozpráva, na štýl “fake it till you make it”. INNOVATE OR DIE!

Príklad: “V našom startupe SeekOrka sa snažíme inovovať spôsob, akým sa vešajú vtáčie búdky na stromy.”

AUTOMATIZÁCIA
Teraz nemyslíme na takú tú automatizáciu á la že autá sa už nemontujú ručne, lebo na to máme roboty. Ta to ňe. Tuná ide o automatizáciu procesov, vlastného života a podobne. Ide o to, ako si v podstate zlepšiť život, aby ste sa nemuseli zaoberať chujovinami, ktoré vás otravujú. Toť príklad od Tomáša Rosputinského z THIS IS LOCCO:

“Čo by mal enterpreneur automatizovať?
1. Organizovanie cestovania (týmto ďakujeme Erike, že nám pomohla poskladať veľkú časť US tripu)
2. Varenie (rok frčíme s Ivanom na krabičkovej donáške jedla. Vyskúšali sme asi tri služby. Ak ste busy, je to najlepší spôsob ako efektívne zabezpečiť telu pravidelné jedlo. Momentálne dávame tieto.)
3. Všetko, v čom nie ste dobrý alebo vás nebaví robiť”

(Pozn. red.: AJ JA CHCEM ŽRÁDLO V KRABIČKÁCH!!! Ale toto je Fínsko, môžem si….nič…nejdem sa už ani rozčuľovať, nemám už žiadnu silu. CHCEM VLASTNÉHO KUCHÁRA. O_o Neexistuje nič na svete, čo by som radšej hackla a zautomatizovala, ako je VARENIE. Ó pane na nebi, prečo si mi vnukol tak iracionálnu myšlienku vysťahovať sa do krajiny, kde neexistuje street food, ak nerátame (hnusný) kebab do ruky? Som kulinársky nešťastný zemepán…!)

HUB
Hub je veľká vec. Hub je miesto kde to žije, taviaci sa kotol startupov, enterpreneurov, idea makerov, inovácií, appiek a všetkého dokopy. Hub je všetko, hub je stredobod vesmíru, hub je singularita prevrátená naruby a posypaná trblietkami. Kašlite na presnú definíciu, hlavne v tom hube BUĎTE!

Príklad: “V našej korporácii sme najnovšie v súlade s trendami a smerovaním biznisu vytvorili inovatívny hub! Sme cool!”

HACKING
Bejvávalo, že hackeri boli mastnovlasatí počítačoví maniaci, ktorí celé dni sedeli zavretí doma vo svojej kutici a medzi drtením WoW-ka sa snažili nabúrať do systému Tatra Banky. To síce stále aj sú, ale definícia hackerstva sa rozšírila o nekonečný rad hovadín, lebo hackovať ide VŠETKO. A sú na to aj rôzne weby, napr. TENTO.

Takže čo? Ideme sa hackovať?
Ta pome na to.

V prvom rade si naištalujeme plnú riť appiek, ktoré nám budú blokovať Facebook, sami od seba triediť blbý spam od ešte blbšieho spamu, napíšeme si megasuper itinerár dňa, presunieme si crossfit (! musí byť! iného športu niet!) z Dúbravky do Lamača, lebo šak to máme bližšie, budeme si sledovať svoje productivity peaks, a vôbec, budeme sa sami sebou extenzívne zaoberať, až kým nezistíme, ako čo najlepšie okresať zo života všetko (v našom ponímaní) nepodstatné, čo nás zdržuje (ideálne) od mejkingovania ideí v našom startupe. A budeme makať a hackovať a makať a hackovať a tak, a potom umrieme.

Príklad: “Hackni si svoj bežecký itinerár s touto tracking appkou, ešte ti aj vyberie každý deň efektívnejšie trasy na fat burning!”

EFEKTIVITA / EFEKTIVIZÁCIA / OPTIMALIZÁCIA
Som to dala dokopy, lebo spolu s hackovaním to je aj tak o tom istom. Že si uľahčiť život/prácu/záujmy/financie/štopkanie ponožiek tak, aby sme sa s tým nemuseli nadrapovať, a aby to ideálne išlo samé od seba a my ništ, budeme radšej zatiaľ piť mojitko na terase hotela na Korfu pracovať na niečom inom, čo má väčší zmysel.

Príklad: “Optimalizovali sme procesy s pomocou konzultantov z BBQWTF a neuveriteľne sa nám zefektívnil kreatívny workflow!”

FLAT DESIGN
Pravá idea makerská, dizajnérska hantýrka. Všetko, čo si samo seba aspoň trochu váži je nadizajnované na štýl flat dizajnu. Čo je to za divnú blbosť zas? Toto:

Image

Ploché logá, ploché interfejsy, ploché šecko. Už to chápem, môj hrudník bol nadizajnovaný podľa týchto zásad. Inak mňa, ako idea makerskú grafickú dizajnérku (resp. teraz už robím hlavne game art, ale whatever), to veľmi teší, lebo flat design je inherentne VKUSNÝ. Ale aj keď vyzerá jednoducho a minimalisticky a že to Jožo doma zbúcha na Fotošope za 10 minút, tak NIE JE. Čím menej vizuálnymi blbosťami môžete prekryť a zakamuflovať potenciálne nefungujúce hocičo na logu/webe/appke/letáku/atď., o to horšie, ak daná vec nie je urobená KVALITNE. Flat design neodpúšťa amaterizmus. ;)

Príklad: “Si videla logo Kovošrotu Hubina? Brutálne flat design a to využitie negatívneho priestoru, no nenormálne!”

GAMIFICATION
Toto slovo začína byť teraz všade, lebo si ľud všimol, že ľud má zjavne väčšiu srandu zo života, keď sa tvári, že život je počítačová hra a VŠETKO sa začína robiť tak, aby ste vlastne ništ nemuseli robiť vážne a nudne a nezáživne a seriózne, ale aby ste si to najviac užívali a boli ste motivovaní odmenami a bohviečímešte – no proste, ako keď sa hráte hru a každý level vám niečo nové odomkne a vylepšíte si skills, lebo jednotlivé levels sú stále ťažšie a ťažšie…. Dokonca je na to aj TÁTO productivity app! Sa geekovatiem, lebo som si ju chcela nainštalovať, ale no uvidzíme. GAMIFY YOUR LIFE!

Príklad: “V našom startupe sa zameriavame na vytváranie vzdelávacích softvérov pre dyslektikov na princípe gamifikácie.”

APPKA
Furt tu o appkách točím a nepoviem, čo to je. Ale to je ľahko vysvetliť – tak, ako je všeto startup, takisto je všetko appka. Tá vec v mobile, kde si naklikáte denný horoskop? Appka. Recepty japonskej kuchyne v ajfóne? Appka. Platenie účtov cez mobil? Appka. Facebook na mobile? Appka. Šecko je appka a všetci nejaké máme.  Ani príklad netreba!

DIGITÁLNY
Posledná definícia v našom slovníčku 1.0., ale v ére tabletov a responzívneho webdizajnu mrte dôležitá.
Čo je digitálne, to je super, to je mantra života vášho, amen. Ak ste kreatívny lead idea maker designer founder tak je vám to jasné, že čo a ako a prečo, ale ak nie, a ste na strane potenciálneho klienta, ktorý by mohol niečo od nejakého kreatívca potrebovať, vedzte toto: ak si máte vybrať medzi agentúrou klasickou a agentúrou digitálnou, vyberte si tú digitálnu! Lebo tie vaše hnusné, krajinu zakrývajúce bilboardy si fakt nikto nevšimne, keďže Slovensko je najzabilboardovanejšia krajina na svete…ale to virálne video, alebo tú microsite si možno vaša cieľovka všimne, a bude z toho strašne na větvi, a vy budete najvác.

Príklad: “Madunická digitálna agentúra Shooshen Creative vyhrala Zlatý klinec za tú kampaň pre Korbáčiky Orava, chápeš to?! A to sú len asi trojčlenný tím!”

TAK. I prehovoril Hospodin i zmenil hada na strome poznania na inovatívneho startupistu. Doplnenie slov je vítané, len do toho! A slovenskí idea makers (najlepšie v herných štúdiách), nedodrbte ma, radšej mi dajte ten džob a gastráče (ale až od júla, vtedy mi končí fínska zmluva ahem) a možnosť home office a možnosť konečne raz dosiahnuť stav, že budem mať aj nejaké úspory na účte wtf, lebo ma božsky zaplatíte za môj idea making. Jou.

4 thoughts on “Praktický slovníček mladého Idea Makera

  1. jaj ale chut tresnut niekomu preglejkovou latou! ked uz lata tak preglejkova. pobavila som sa. a pripajam sa k obrovskej chuti hacknut varenie. potesil by navod.

Povedz niečo

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s