Ďalšie fínske podivnosti

Minule som tu spísala 5 fínskych podivností, ale nastal čas na ďalšie. Lebo táto krajina, prisámbohu, to je diagnóza :D

Svící
Náhodná fotka z lesa pri jazere ešte z februára, keď zasvietilo S….sl…snko!

Pravudpovediac, neviem ani kde mám začať, lebo čím dlhšie tu som, tým si myslím, že toto je tu celé nejaký paralelný vesmír, kde je VŠETKO podivné, ale to bude asi len nikdy sa nekončiaca expatská trauma. :D Ale začnime:

Vo Fínsku…:

  • presne odmeriavajú, koľko vína vám nalejú do pohára takými špeciálnymi odmeriavacími mištičkami 
  • susedia vyvesujú do chodby pri vchode do paneláka lístočky, keď idú mať cez víkend párty a po dlhom, tichom týždni idú byť hluční a mať 2,8 promile
  • neexistuje rozdelenie múk na extra hladké, hladké, polohrubé a hrubé – proste kúpite MÚKU a hotovo!
  • sú skoro všetky mliečne produkty laktoositon (bezlaktózové), lebo tento hektolitre mlieka chlontajúci národ má vo veľkej miere na laktózu intoleranciu :D
  • kým nezaplatíte za MHD lístok (ak nemáte električenku) u vodiča, vodič sa zo zastávky nepohne, aj keby ste vo vačku hodinu tie drobáky hľadali
  • predávajú v obchodoch semienka na rôzne zeleniny, ale v záhradách tu skoro u nikoho nikdy nevidím hriadky
  • si nemôžete namaľovať vchodové dvere na VAŠEJ VLASTNEJ radovke napríklad na červenú, lebo sa vám chce…lebo nie proste. Všetky dvere sú rovnaké, a bodka.
  • sú síce všade lesy s tonami dreva, ale v bytoch majú skoro všetci na dlážke linoleá
  • majú všetci dve alebo tri krstné mená – napr. jeden môj kamoš je ILKKA HENRI SAKARI, alebo môj šéf je VILLE TOPIAS a podobne. Väčšina ľudí svoje ostatné krstné mená nepoužíva, ale napríklad moja kamoška DITTE ASTRID je pre časť ľudí ASSI a pre časť zase DITTE :) (Aj ja chcem druhé meno!)
  • je voda zadarmo! O.o
  • platíme za elektrinu len každé 3 mesiace. A ak by vás to zaujímalo, náš účet bol len 150€, a to sme boli v saune v zime furt, a svietili sme všetkým a stále, aby sme neboli ako v bani :D
  • môžete platiť kartou skoro všade, vrátane trafík, sekáčov a podobne
  • kúpite v potravinách len nealkoholické (WTF?!) “víno” (WTF x 56)
  • čilo funguje systém spolujázd, lebo VR (fínske železnice) sú drahé jak sviňa
  • keď developeri parcelujú pozemky na výstavbu, snažia sa zachovať čo najviac zo stromov na danom mieste a NEVYHOLIA to všetko do poslednej štiepčičky ako na Slovensku -.-

    Náš les
    Heň, náš les pri jazere.
  • tie platy nie sú tak skvelé, ako tvrdí mediálna propaganda, minimálne vzhľadom na tie životné náklady O_o
  • sa ísť najesť von je slávnosť a vec nevídaná, a vaša kreditka bude roniť krvavé slzy (Brezák ma chudáčik pozval v marci na narodeninovú večeru a vysolil za to 80€, a to sme boli v malej, zapadnutej putike v širšom centre mesta)
  • majú všade všetci v zime sviečky a robí to krásnu atmošku :)
  • fínske pivá (až na pár výnimiek, menovite tuším KUKKO LAGER) nemajú penu 
  • nenájdete v potravinách kuracie krídelka v celku (vždy sú len rozpolené), kuracie krky, kuracie srdiečka, kuracie žalúdky, kuracie chrbty a niekedy ani stehienka veľmi nie. O.o Z tohoto je nešťastný hlavne Gimli!
  • je prekvapivo malý výber značiek oblečenia. Taký Centrál na Trnavskom je normálne že KATEDRÁLA BOŽSKÝCH NÁKUPOV pre mňa! O_o Toľko značiek! Tá rôznorodosť! ACH!
  • je už úplne minimálny výber oblečenia pre mužov, a už úplne pre mladších. Pre Brezáka je nakupovanie v Bratislave zázrak, už len preto, že máme napr. Berschku.
  • má strašne veľa ľudí nábytky z bazárov a nehanbia sa za to, lebo už dávno ich prešla divoká, kapitalistická rozradostenosť z možnosti mať všetko trblietavo novučičké (alebo nemajú prachy, ahem)

    Gimlík
    Gimlík sa čuduje, čo to na neho preboha svieti O_o

     

  • sa pod slovom “káva” rozumie taká vodnatá, prekvapkávaná vec nevalnej kvality

  • majú obytné štvrte predpísané farebnosti budov, striech a áno, aj tých vchodových dverí

  • nie je bežné piť čaj/kávu k jedlu, lebo zvyky hovoria, že to sa pije zásadne až po jedle – či už s dezertom, alebo bez neho
  • si Fíni myslia o Švédoch a o švédskych Fínoch, že sú to arogantné, teplé hovadá zbohatlícke, a Švédi zase o Fínoch, že sú to nekultúrni barbari z lesa :D Na každoch šprochu pravdy trochu, aj keď… :D
  • jete chlieb KU VŠETKÉMU
  • majú pannukakku, čo je palacinkový koláč pre lenivých – zamiešate cesto, vylejete ho na plech a upečiete. Pannukakku sa je s džemom ledabylo švacnutým na koláč a niekedy aj so zmrzlinou, prípadne so šľahačkou
  • nikto radšej nič neje ku chľastaniu, lebo ešte by to rozriedilo účinky alkoholu, a to kto by také chcel…?! Šak tá vodka ma stála v Alku 25€, perkele!
  • všetci nosia hlavne v zime odrazové kľúčenky/brošne/hocičo, vrátane autorky (mám Pentik sobíka, ktorého som nazvala Paavo, a Aarikka koníka bez mena…a ešte jedno srdiečko od manželky Brezákovho brata a ešte na kľúčoch tuším prasa)
  • sa väčšina ľudí tvári, že Rusko za humnom vôbec neexistuje, a ani v obciach pri hraniciach pokiaľ viem nemajú bilingválne…nič O.o :P
  • nemôžete nájsť nechutné, nevkusné interiérové doplnky, textílie, nábytky a pod. lebo také v tejto krajine neexistuje! KIKA by sa tu veru neuživila :D

Ufff! Dobre, končím! O_o Ešte by sa toho našlo, ale to zase niekedy nabudúce. Teraz idem trpieť v existenciálnej prázdnote niečo kresliť alebo čo, lebo neviem čo iné by som mohla…a to som už varila*, piekla**, upratovala, bola vonku s Gimlim, polievala kvety, čítala si Zločin a trest….ech. Elämä Suomessa…

 

* dneska zase raz rizoto, lebo sa mi nechcelo – rizoto je moje I DON’T GIVE A FLYING FUCK jedlo, keď mám v paži, ale chcem aby sme sa mohli celkom chutne a zdravo najesť. Varím ho často… O.o

** piekla som TOTO a je to skvelé, odporúčam! :) Akurát Brezáčik je nešťastný, lebo si chcel ísť k týmtp pivným chuťovkám ísť kúpiť pivo, a supermarket bol po 18.00 zavretý a druhé potraviny sú predražené a teda tam na nákup nešiel. Takže nem pivo, môj pekný…

5 thoughts on “Ďalšie fínske podivnosti

  1. Ach, tento článok je to pravé pre moju vznikajúcu expatdušu. Tri týždne po príchode na Zéland viem, že by som tu nemohla dlhodobo žiť, lebo tu nie sú drogérie, nedá sa tu kúpiť normálny pučič na cesnak a nemajú tu tuhé deodoranty!!! Iba guličkové, ktoré neznášam :(

    1. No….a tiež o Zélande všetci básnia, že raj na zemi, tak ako o Fínsku, a si tam a nič moc, žejo O.o Home sweet home, nejde nám byť expatkami :D Drž sa tam!!!

  2. Jaaaj Mimi po par mesiacoch vo Finsku vzdy tak citam tvoje clanky, pokyvkavam hlavou a strasne sa smejem :D uplne zeriem tvoj blog. Tak.

  3. Nuz ja uz som doma davno – to bol len taky pobyt dlhsi :) ale sla by som na tu kofolu haha :D (lebo som bola kusok od tampere, v jyvaskyla :))

Povedz niečo

