Ako sa pracuje vo fínskom hernom štúdiu

Hlavne potichu.

 

…okej, tak teda vám ďakujem za prečítanie si dnešného...

Ale niéééé, ešte budem pokračovať! :D Ale hlavne potichu je veľká zásada, aspoň v štúdiu, kde pracujem ja. Aj keď vlastne neviem, lebo robím z home office teraz, takže ani s mojimi tichými kolegami nie som. Som si potichu sama pre seba. :D

Aby bolo jasné, fínsky herný priemysel točí neuveriteľné milióny Eur a ako vidíte, je tu (tam…teraz píšem z Bratislavy) fakt veľa herných štúdií – malých, veľkých, obrovských, chudobných, bohatých, len čisto fínskych, fínsko-ruských, fínsko-cudzineckých, you name it. FŠECKO. Niektoré štúdiá robia len hry na mobily, iné len na iOs platformu (jablčné počítače a iPady a iPhony), iné robia len social media games (hry na Facebook), ďalšie robia všetko a ešte aj majú najvác vymakaný marketing okolo toho. Ako napríklad Rovio, a ich Angry Birds všetko.

A potom sú napríklad štúdiá, ktoré robia len športové hry. Minulý rok som pre jedno takéto štúdio kreslila hokejistu, lebo robili hru/aplikáciu pre hokejistov, aby si mohli sledovať rýchlosť hry a atď. Aj by som to sem vycapila (TAKÝ super hokejista to bol!), ale neviem či už tá hra vyšla, takže asi nemôžem. Ništ no. Tu sa kuknite na tohto radšej:

Ja nevjem uš :D
Ja nevjem uš :D

Ja pracujem v malom štúdiu v Tampere, kde robíme public educational games, čili verejné vzdelávacie hry.

Je nás tam len päť (5), takže sme v podstate taký start-up (som použila trendy slovo, som trendy!) a keďže nič, čo robíme, nie je komerčné, sme na tej chudobnejšej strane fínskeho herného biznisu. :D To je smutné, lebo nemáme žiadne bonusy, free bicykle (vraj v jednom veľkom hernom štúdiu v Helsinkách raz došli zamestnanci do práce a každého tam čakal novučičký bicykel Jopo, čo je najkultovejšia a najhipsterskejšia značka z najhipsterskejších), gastráče a masáže chrbta, ale zase asi robíme niečo užitočné. Rôzne hry pre vyššie odborné školy, hry na zlepšenie si zdravia a atď….väčšinou sú platené fínskym Ministerstvom školstva alebo niečím takým, a témy zvyknú byť podivné/zaujímavé (kuchári a reštauratéri…výber povolania….diabetes…slušné správanie…).

Nuž ale. Teraz som v tomto štúdiu asi polroka a od tohto mesiaca aj konečne na trvalý pracovný pomer, ako by sa na 25-ročnú osobu patrilo, takže možno si raz aj našetrím na kadibúdku vo Vrakuni byt na Katajanokke s výhľadom na Fínsky záliv (óóóóch).

Gamer+Nerd.+My+life.+Halo+4+is+beast_524ede_4230848

Najväčšia irónia je ale – a nehovorte to môjmu šéfovi, aj keď on si všetko číta, takže si aj toto určite prečíta (týmto zdravím Villeho!) – že ja ani NIE SOM GAMER. :D Fakt. Hry sa hrávam, jo, ale veľmi málokedy. Lebo sa mi nechce, a až na Civilization a ešte kedysi archaické Railway Tycoon ma nikdy nič nechytilo nejako extra. Jo, ešte 2048 je super….ale to fakt nevyniká výzorom ani storylineom, takže neviem či to môžem rátať… :D

Takže ne-gamer, ale pracujúci na hrách…? AJ TAKÉ JE VERU.

Našťastie teda pre moje ne-gamerstvo ja nie som herná dizajnérka (nemám na starosti vymyslieť koncept hry a to, aby sa to dalo hrať, aby to malo nápad, levely, aby to bolo zaujímavé a atď.), ale game artist/herná…umelkyňa?!, čiže ja len kreslím.

Sme takíto kresliči dvaja u nás v štúdiu – Mikko, ktorý kreslí v pixeloch (rozumej vo Photoshope, a kreslí ako boh) a ja, čo zase kreslím vo vektoroch (rozumej v Illustratore).

Concept artist & Illustrator, Freelancer
Toto kreslil Mikko. Óch.
Toto sú moje vektory, ilustrácia pre HIV Tukikeskus. Klik na viac!
Toto sú moje kozaté vektory, ilustrácia pre HIV Tukikeskus. Klik na viac!

Potom tam máme dvoch developerov, Kima a Markusa a šéfa Villeho, ktorý robí všetko, čo sa len dá, lebo jeho deň má asi 28 hodín. :D

Takže jo, samí chlapi, ale našťastie príjemní chlapi. Vo Fínsku ale nemusíte riešiť, že nie ste chlap, ak si hľadáte prácu aj takomto “neženskom” (akože) povolaní, lebo je to všetkým jedno. Dobré portfólio je jediné, čo hocikoho zaujíma, a ešte to, že nie ste drbo. Ale to se rozumí, voe… ;)

Nuž veru, ale pondelok je, 10.00, mala by som začať niečo robiť, žejo! Napríklad sa teraz učím jeden softvér, volá sa SPINE, je na skeleton game animation (nech je to čokoľvek :D) a je strašne ľahký, ale ja som strašne vymletá, takže ešte sme si ehm, celkom neporozumeli. Idem sa ho učiť teda, do konca tohto týždňa musím naanimovať dve zvieratká do jednej hry/appky/projektu pre megaobrovského klienta, tak by sa patrilo si pohnúť riťou… O.o

Otázky, sem sa s nimi!

—–

Na OTVORENÉ PRACOVNÉ POZÍCIE vo fínskych herných štúdiách, šup sa SEM. A na pozície všelikde, zase kuknite TU. Nemáte začo… ;)

One thought on “Ako sa pracuje vo fínskom hernom štúdiu

  1. no…tak, väčšine súvetí som nerozumela…, heh…pracujem v celkom inej sfére, tým to bude..ale zaujalo ma, že už si na slovensku a píšeš nám o tichých, chudobných, ale šikovných fínskych mužíkoch…:) nechýbajú ti zase tie “fínske fínskosti”?

Povedz niečo

