Čo mi Fínsko dalo, čo mi Fínsko vzalo, I. časť

Keďže počas asi posledného mesiaca divoko oscilujem medzi stavom “ALE DOPIČE JEBEM TU NA TO, A IDEM DOPIČE” a stavom “Nevymýšľaj chujoviny, nepičuj, makaj, a bude dobre”, tak musím sama sebe napísať takýto malý, rekapitulačný zoznamčok.

A možno, že pomôže aj novým prisťahovalcom do tejto jazernej krajiny, prípadne tým bláznom, ktorí na prisťahovanie sem pomýšľajú…lebo či už som v stave 1 alebo 2, jedno sama sebe musím uznať – takéto bývanie “mimo hniezda” má gule, a človeka všelijako preplieska, a všeličo ho naučí! :)

Bude totok napísanô v dvoch častiach, nech to nemá dvesto kilometrov.

Táto fotka nemá s ničím nič, ale môžete tu obdivovať, ako umne fejkujem GRÉCKO vo Fínsku. Až na tie karjalanpiirakkat :D
Táto fotka nemá s ničím nič, ale môžete tu obdivovať, ako umne fejkujem GRÉCKO vo Fínsku. Až na tie karjalanpiirakkat :D

Takže, v tejto prvej časti najprv začnem tým, ČO MI FÍNSKO VZALO:

Peniaze -_- :P
Lebo proste, JE TU STRAŠNE DRAHO! Na to, aby sa človek vo Fínsku cítil bohatý, potrebuje fakt divoké obnosy peňazí…teda, nie je to ako v Nórsku, ale ešte stále mám pocit, že sa môžem voľne nadýchnuť a furt neriešiť budget akurát v Estónsku. Ech. FYI, náš nájom (1i byt + samostatná kuchyňa, 43m2) je 780€ mesačne. Vitajte v Helsinkách :D

Neschopnosť variť
Keď musím, tak musím. Brezák nie je zrovna kuchtiaci typ (vie variť, ale furt varí to isté, a na experimenty sa veľmi nechce podujať), takže ak chcem jesť niečo dobré a domáce a zdravé, tak si to musím uvariť. Hmpf.

Najprv to išlo kostrbato, a pičovala som si popod fúzy jak drak, keď som sa postavila ku sporáku, že teda IDEM NA TO, ale už som rezignovala. Proste, splácam jedlo, no. A väčšinou ho splácam dobré! Napríklad dnes mám v pláne cestovinový šalát s údeným lososovým steakom a možno zeleninovú polievku s krupicovými haluškami (moja špecialita – fínsky národ nepozná krupicové halušky, Brezák sa ich nevie dožrať, cha). A ak budem už úplne premotivovaná, tak ešte aj čokoládový puding s banánom, ale to skôr nebude, ako bude, lebo zase AŽ tak sa mi nesce. :D

Lásku k lososovi
Lebo je tu všade, je lacný, a nie je to ništ špeci. Óch, ale dušu by som dala za GRILOVANÉHO PSTRUHA! Alebo ZUBÁČA! You gain some, you lose some…

Domáci servis :D
Lebo pochopiteľne, veci SA tu neoperú, riad SA neumyje, potraviny SA nenakúpia….pokiaľ sa o to nepričiníme. Táto dospelosť, to je otrava niekedy.

Bezstarostné poletovanie hore-dole
…lebo je tu draho, a sme tak odstrčení v paži hore na severovýchode Európy, že VŠADE JE ODTIAĽTO OD RUKY. A táto krajina je fakt obrovská. Ak sa chceme niekam dostať, musíme buď letieť, alebo ísť loďou do Tallinnu, a z Tallinnu už nejako inam. To moje čunovské “šak idem bajkom do Rajky a späť” mi teraz príde ako čistá, sladká utópia. Fňuk…!

Teraz v Helsinkách je to ešte celkom fajn, ale neviem si predstaviť, aké to musí byť, bývať napríklad niekde v Kajaani. STOVKY KILOMETROV FÍNSKA VŠADE NAOKOLO! A potom Rusko, zdravstuj Voloďa. Inak ništ. O_o

Long story short: moja stredoeurópska duša by veru rada poletovala, ale namiesto toho sedí na zadku, a keď už niekam ide, tak do Bratislavy, a poletuje odtiaľ. Vy si to tam prosím vás dole na juhu vážte, že môžete len tak z nudy ísť na Stuleck alebo do Benátok, lebo ja môžem ísť len tak z nudy akurát tak do trafiky kúpiť si čokoládu wtf. :P -_-

A tak sme sa prešpacírovali až na ostrovček a z neho spať na breh, ale na inej strane.
Tóóóóľko Fínska naokolo! Totok je z minulej zimy, z Tampere – jazero Tohlopinjärvi, kde sme sa s Gimlíkom radi špacírovali.

Pičovanie na politiku
Okej, toto provozujem len, keď si čítam SME (mám Piano), inak nie. Táto fínska politika je taká nudná! :D Zákony fungujú, žiaden miestny Slota neští z balkónov… Nie je o čom. :D

Veľké melóny, kukurica a čerstvé marhule
…okrem iného. :( Sever je sever. Rastú tu všelijaké bobule, ale inak je väčšina ovocí a zelenín dovážaná. Rastú tu špičkové jahody, a nejakým zázrakom tu pestujú cherry rajčinky, ale inak ništ moc. A čučoriedky ida cestú v DIY stánku pri ceste u miestneho Róma nekúpite, lebo to tu nikto takto nepredáva (čo je zle, ale asi aj dobre). Potraviny, tržnica, nazbierať si v lese, alebo ništ!

Jo, a tie melóny tu majú asi kilo. :D VÝSMECH.

DM-ko
Ešte furt som sa s týmto nevyrovnala. :D -_-

Sociálny život a kaviarenské povaľovanie
Toto je asi najhoršie….akože, mám tu už celkom vybudovanú sociálnu sieť (REÁLNU, nie Fejsbúk), ale je dosť trápny odvar mojej domácej sociálnej siete. Ľuďom (fínskym, špeciálne) tu trvá tristo rokov, kým sa zorganizujú a stretnú sa so mnou, všade je ďaleko, v kaviarňach nie je obsluha, nikto nikdy nemá čas, lebo všetci pracujú ostošesť, aby si mohli dovoliť žiť v tomto drahom meste…ech!

Mám taký plán sa tu infiltrovať do miestnej ukrajinsko-rusko-všeslovanskej komunity, lebo to bude lepšie pre moje duševné zdravie. :) Vlastne, šak zrovna zajtra sa asi stretávam so svojou ukrajinskou kamoškou, jou jou. A ešte tu poznám pár Češiek, jednu Poľku, a pár Fíniek, ktoré veľa žili mimo Fínska, takže sú trošku viac lively. :D A švédski Fíni sú fajn inak!

Ale inak je to tu dosť o hubu, čo sa spoločenského života týka, lebo povedzme si úprimne, tento národ nie je zrovna otvorený, spoločenský, ani nič….také studené čumáky. Keď už sa s nimi spoznáte, tak sú skvelí, ale KÝM sa vám to podarí, v mysli sa osemkrát presťahujete do Barcelony a späť.

Toto je pravda, fakt tu takto ľudia postávajú O.o :D
Toto je pravda, fakt tu takto ľudia postávajú O.o :D

Nuž a tie kaviarne, to je tu o ničom tiež, lebo výber čajov je tu poněkud slabý, obsluha nie je (okrem Café Aalta v Akateeminen kirjakauppa! Júj), a zatiaľ som ešte asi nikde nemala taký ten správny povaľovačský vibe. Tu sa národ náhli, tuná sa nezevluje!!!

Kontakt s rodinou a s kamošmi
Pochopiteľne, ale tak to nemám len ja tento problém, ale všetci, kerí žijú bárs aj v Rimavskej Sobote, a sú z Krupiny. :D Ešteže existuje Skype!


Okej. Už ma nič nenapadá, aj keď určite toho bude viac, žejo…počkám si na najbližšiu expatskú depku (ktorá príde skôr, či neskôr určite) a možno sem niečo doplním. V druhej časti nejako dám dokopy, ČO MI FÍNSKO DALO, a sľubujem, že tam toho bude viac ako len bod “duševnú chorobu”!! :D :D

Expatíte? Alebo plánujete?
Čo vám tá krajina vzala?
Ide vás drbnúť? :D

2 thoughts on “Čo mi Fínsko dalo, čo mi Fínsko vzalo, I. časť

Povedz niečo

