Ako sa žije v krajine bez tepla

Holou vetou: Na chuja.

Rozvitou vetou: Na strašného chuja.

Blogom: Ťažko, ale asi sa (niekomu?) zvyknúť na to dá…?!

Pozorujem tu na uliciach Afričanov, Thajčanov, Arabov, Grékov, Talianov….ako chodia po vonku zababušení v kabátoch (ako aj ja, pri dnešnom doobednajšom venčení), svěřepé tváre vetrom severským po nos v oversized scarf-e zabalené… Podľa mňa ich musí ísť jebnúť, rovnako ako ide asi jebnúť miestnych Nepálčanov z tej nekonečnej roviny (a z toho zemetrasenia, uch…).

Rodina a kamošky mi zo Slovenska zlomyseľne hlásia, aké je tam teplo, ako sa kde opálili, a ako kam bicyklovali v tričku s krátkymi rukávmi (“A to boli všetci pri bufete v bikinách!”) – a ja zatiaľ chodím po vonku v mojom sivom kabáte, a preklínam celý svet do posledného kúsočka.


Tieto kvecinky tu teraz všade kvitnú, a sú krásne, ale…no jar to je taká….kabátová. :D Foto odtálto.

Teda, mne ani tak nevadí tá zima – lebo, no čo už, oblečiem sa, ta ňe – ale skôr mi vadí, že viem, že sú miesta kde je teplo. PRÁVE TERAZ. A z jedného z takých miest pochádzam, a môžem tam kedykoľvek zase prísť. Urgh!!! (Toto inak nefunguje opačne…v zime mi nevadí, že viem, že sú miesta, kde je ešte väčšia zima :D :D)

Podľa môjho zúčastneného pozorovania vyzerajú ročné obdobia v južnom Fínsku asi takto:

JANUÁR – FEBRUÁR
Superzima – Najchladnejšie mesiace v roku, moje teplotné minimum tuším v januári v Tampere bolo -27C. Veľa snehu, dosť tmy, ale dni sa predlžujú. Jar je ďaleko, ale fínsky národ začína básniť o jari, keď sa teploty priblížia aspoň na -5C. Toto južanské Slováčisko vtedy len nechápavo a smutne krúti hlavou, a stavia snehuliaka. :D

MAREC – APRÍL
Jemnejšia zima so svetlom – To je teraz, napr. dnes je +8C, je ale tak vlhko a hnusne, že nosíme kabáty a rukavice. Niekedy je ešte sneh aj ku koncu apríla (pamätám si na “jar” 2012…snehu na tony!). Dni sú už dlhé, prvé lístky na kríkoch vykukujú, kvitnú snežienky, narcisy, a hentie modré hovadiny hore na fotke. Niektoré stromy majú puky, ale na listy si ešte treba počkať.

MÁJ – JÚN
Jar – Konečne je to tu!!!! Jar v slovenskom ponímaní sa začala aj vo Fínsku, stromy majú listy, dni sú dlhé, a ak sa zadarí, netreba ani tie kabáty už nosiť. :D Niekedy sneh zlieza ešte v máji, ale tým si nenecháme predsa pokaziť náladu, či?!

JÚL
Leto – Ak je dobrý rok, tak v júli je leto. Na toto sa teším, budem sa kúpať v Baltskom mori!!! Fínsky národ je ako vymenený (celonárodná bipolárna porucha tu vládne, to ništ….už aj ja ju mám asi), všetci veselo vysedávajú na terasách kaviarní a šenkov, cice chodia vystavovať svoje snehobiele telá na pláž Hietaniemi (hovorovo “Hietsu”) v Helsinkách a predvádzať sa pred rovnako sa predvádzajúcimi nordickými yebatchmi s posilkovými svalmi. Lesy sú krásne, dni sú dlhé a teplé, život vo Fínsku je úžasný…!!!

AUGUST – SEPTEMBER
Jeseň – Sorry, leto už bolo, v auguste sa už začína jeseň. Začínajú rásť hríby, a lesy sú plné čučoriedok. Dosť často prší, zatiaľ ale ešte nemrzne. Počas dňa je celkom teplo, večery už ale bývajú chladnejšie. Ak nefúka, tak sa lesy krásne vyfarbia – ak fúka, tak spadnú listy, a do duší fínskych sa vkradne maličká depčička, z ktorej neskôr narastie depčisko obludných rozmerov.

OKTÓBER – DECEMBER
Zima – V októbri už väčšinou sneží aj tu dole na juhu, ale rýchlo sa to roztápa. Výsledom sú mokré, zablatené brečky, stromy sú bez listov, dni sa skracujú….ale v lesoch sú ešte stále hríby!!! JÚJ!
V novembri to ale ide už úplne dole vodou, (vtedy sa chcem vždy zabiť, alebo zaliezť do medvedej nory a hibernovať s medveďmi, alebo sa odsťahovať aspoň 1000km južnejšie…tento rok to mám vyšéfované, lebo mám letenku na začiatok októbra, jou!), nie je ešte poriadny sneh, vonku je furt tma, zima, mokrý snehodážď, psov treba furt umývať od blata, a všetci vieme, že jar je ešte veľmi ďaleko.
December je ešte tmavší (svetlo tak medzi 10.30 – 15.00 možno), snehu na juhu furt nie je veľa, fínska depresia sa strieda s radostným chľastaním na pikkujoulu parties (vianočné dejchánky). Obchody predávajú tristotisíc vianočných dekorácii, Alko má v ponuke presladené fínske a švédske glögi (jediné pitné je nemecké), a psychiatri majú asi veľa práce.

Tak, toto bol juh. Čo sa týka severu Fínska, tam je cyklus roka asi takýto:

BIELA SUPERZIMA – BIELA JEMNÁ ZIMA – ZELENÁ ZIMA – BIELA ZIMA

Snáď takým ale aj zostane, sever je sever, ta ňe.

Nuž ale čo s tým má človek neščastlivý…? OBLEČENIE. Prisámbohu, že aspoň polroka nosím čižmy, zimné bundy, dlhé gate, svetre a zimné bundy a kabáty. Rukavice a šáliky detto. Ach…

Je to značne repetitívne, a otravné – dala by som tri zlaté vlasy deda Vševeda za to, aby som mohla ráno vybehnúť s Gimlim na ulicu v šatičkách a v balerínkach, ale to si ešte počkám – aspoň do môjho plánovaného výletu na Slovensko tak na 3-4 týždne, ktoré by ma mali zachrániť od návštevy psychiatra a predpísania antiepresív (aj keď nejaké drogy by boli asi lepšie, ak by mi vytvorili v hlave pocit leta). :D

Som južan. Kúpte mi niekto dom v Novom sade!

Pláž pri vode, pardon - štrand uzvodno - v Novom Sade. DUNAJ, LÁSKA MOJA!!!!! Idem tam, dovidopo.
Pláž pri vode, pardon – štrand uzvodno – v Novom Sade. DUNAJ, LÁSKA MOJA!!!!! Idem tam, dovidopo.

Howgh. Idem trpieť, a poskladať poličku na kvety z Ikey – záhradkárčenie upokojuje moje roztrasené, zimou zošúverené nervy.

6 thoughts on “Ako sa žije v krajine bez tepla

  1. Podľa mňa keby si mala eňo-ňuňo počko, tak by ti bolo príliš dobre a toľko by si nepísala a ani tak dobre (utrpenie burcuje kreativitu, všetci vieme). Takže len trp! Lebo ja sa potom rehocem a nechcem o to prísť :-) S pozdravom, altruistka.

    1. Hahahaa!!! TO je velka pravda :D Ale zase….tolkeho utrpenia kvoli blogu? Aaach!!! Keby mi za to utrpenie (a blogovanie) radsej niekto platil nekrestanske peniaze! Hned by sa to lepsie znasalo :D :D

  2. Dunaj a langose ta cakaju… zasielka odpravena na sever. Prestali ma vnimat komare, chodim si tu v pohode, uz som sa dnes vysplachala v bobrej bacorine smerom na jazero. Uzivam, kym tu som :-), takze dondzi..

Povedz niečo

