Helsinský syndróm

Jasavý august v Liekse, krásnom severokarelskom mestečku, z ktorého je Brezák.
Jasavý august v Liekse, krásnom severokarelskom mestečku, z ktorého je Brezák.

Tento týždeň som zistila, že nemám štokholmský, ale helsinský syndróm.

Hľadám si job.
Furt.
Nemám peniaze.
Furt.
Je tu zima.
Furt. (Pred pár dňami bolo v noci -8C)

A piatky (ako dnešný) trávim divokými aktivitami, ako napríklad nakupovaním v supermarkete s Brezákom, praním oblečenia v komunitnej práčovni, a čítaním si online novín. Ruka hore!

…a aj tak tu som. Lebo…..helsinský syndróm! Už som sa dokonca nad fínskou politikou začala rozčuľovať, a to dokonca viac ako nad slovenskou, ktorú mám už tak odsťahovalecky na háku (aj keď, ten predražený startupový dejchánek sa nedalo si na internetoch nevšimnúť).

Práve teraz pijem mustikka keitto, ktorá sa síce prekladá ako “čučoriedková polievka”, ale podľa mňa je to nejaké nedorozumenie, a mustikka keitto je vlastne smoothie.

No a už len taká sprostosť, ako fakt, že vo Fínsku majú taký skvelý nápoj ako mustikka keitto ma dokáže učičíkať a podporiť môj helsinský syndróm. A tak si začnem zase raz namýšľať, že šak je tu úplne fasa, a to že mám asi 10 eur na účte je úplne v pohode, a vôbec, Fínsko je perfiš, šak tu majú mustikka keitto a Pentik a polárne žiary a Konsta Punkku a vôbec.

V Liekse majú podobný most ako v Piešťanoch :)
V Liekse majú podobný most ako v Piešťanoch :)

Ale inak tu objektívne naozaj nie je zle – ak máte stály príjem peňazí, alebo ak bývate v Estónsku v nejakej vidieckej paži, kde žiadne peniaze vlastne nepotrebujete. V Helsinkách je to o nervy, a teraz si už ani psychoterapeuta v susednom paneláku nemôžem dovoliť, toto je fail. Ale človek si tu aspoň buduje sisu, o to ništ zase.

Správny obyvateľ Fínska má totiž sisu (schopnosť všetko vydržať) na veľmi vysokých hodnotách, a až pri živote tu priamo na mieste som pochopila prečo.

Ono to totiž ani nijako inak nejde!

Jedinci bez sisu sa skôr či neskôr odtiaľto odsťahujú niekde do Kalifornie, Portugalska alebo na podobné easy-going miestečko, kde slniečko svieti, ľudia sú zhovorčiví, pohár vína stojí dve eurá, a človek nepotrebuje polroka chodiť oblečený ako cibuľa.

My ostatní, Fínskom zmagorení debili s vysokými hodnotami sisu, tu viac-menej dobrovoľne trpíme. Možno si dávame prestávky v easy-going krajine (ako keď idem na dlhšie výlety na Slovensko), ale čo je podstatné – vrátime sa sem. Lebo HELSINSKÝ SYNDRÓM. No neopustím moju ňuňuňuňuňu druhú krajinku, v ktorej chcem každý druhý týždeň zahynúť od zúfalstva, nie? Ňuňuňu! Home sweet second home!

Pri Pielisjoki, brutálne studenej, ale veľmi peknej rieke pretekajúcej aj Lieksou.
Pri Pielisjoki, brutálne studenej, ale veľmi peknej rieke pretekajúcej aj Lieksou.

A tak tu teda vajatám.

Posielam CV a portfólio všelikde po Európe, ale keď má prísť na lámanie chleba (ako keď ma posledne volala jedna reklamná agentúra na pohovor do Prahy), tak sa mi zrazu odnechce.

Vtedy viem, že sa mi ozval môj helsinský syndróm. Vo výsledku sa neviem rozhýbať a vypadnúť odtiaľto – a napríklad odísť na nejaké easy-going miestečko, kde slniečko svieti, ľudia sú zhovorčiví, pohár vína stojí dve eurá, a človek nepotrebuje polroka chodiť oblečený ako cibuľa (a kde budem mať prácu, príjem a nejaký spoločenský status hladiaci moje márnivé ego). Hmpf.

Ach! Dá sa helsinský syndróm nejako liečiť?
Zn.: Vymením helsinský syndróm napríklad za tallinský, viedenský, aucklandský (OK, to je ďaleko), portský alebo barcelonský syndróm. Relocation package included!

2 thoughts on “Helsinský syndróm

  1. helsinsky syndrom nemusi byt len v helsinkach, je to prijebane ulpievanie na veciach, ktore objektivne vyzeraju dobre, ale pre konkretneo cloveka su z roznych pricin zle.. vid nefunkcne vztahy, ubijajuce zamestnania, atd… inak pekne si to pomenovala, som na teba pysna :-)

Povedz niečo

