5 podivných vecí vo Fínsku

Sedím tu frustrovaná a hladná jak Čenkovej deti (lebo som neschopná zdvihnúť prdel, ísť umyť malý hrniec a následne si urobiť kukuričnú kašu wtf) na gauči a počúvam Rádio_FM, kde majú nejaké Suomi obsesie dneska a hrajú fínske všeličo a vyprávajú o Fínsku. Vzhľadom na to, že SOM vo Fínsku, mám už Fínska celkom po ko….ôpor?!, ale budiž, som zvedavá, čo sa dozviem (rozumej, aké utópie :D).

V prípade, že _FM bude kresliť nejaký mega idylický obraz o Fínsku, rada by som ponúkla trošku podivnej fínskej reality, aneb ČO TU PORÁD NECHÁPEM. Upozorňujem ctených čitateľov, že väčšina týchto vecí natvrdo spadá do skupiny 1st world problems. :P

  1. Vo Fínsku neexistujú drogérie

    Prisámbohu. Tu nie je žiadne DM, žiaden Rossmann, žiadna BIPA, žiadna Teta, žiadne nič. A hlavne, žiadne DM, ale to som už spomínala, že?

    Drogistický (nemýliť si s drogovým, muahaha) tovar je takto rozptýlený po obchodoch s rôznym všeličím á la, nájdete ho v Tokmanni (obchod, kde je všetko diskontné a je tam svinčík, ale eh…lacno je tam), nájdete ho v supermarketoch, nájdete ho v Ruohonjuuri (eko-hippie-organic-hipster-shop), nájdete ho pochopiteľne v Stockmanne, nájdete ho v malých potravinách…ale nenájdete jedinú drogériu.

    Najbližšie sa k drogériam výzorom a do istej miery aj sortimentom, približujú väčšie lekárne, kde majú kozmetiky dosť – ale väčšinou tej drahšej a vymakanejšej, takže ak si tam chcete ísť kúpiť modrú Niveu, nepochodíte.
    Som z toho dosť na nervy, lebo som rozmaznaná z DM a tetáckeho výberu kozmetiky, a tuná je to poněkud o prde, teda pokiaľ nerátam nekonečné regále fínskej Lumene kozmetiky (ale make-up za 25€ si neprosím, nemáte..eeehhh…Miss Sporty? Nemáte..).

    Včera som takto v bezradnosti stála asi 10 minút pred regálom so šampónmi v Stockmanne vyberajúc si šampón, lebo ten čo máme doma mi hrozne vysušuje vlasy. Mali tam celkom všeličo (aj keď furt asi 20% výberu DM), ale ja som chcela šampón bez parabénov a silikónov, lebo to nie je dobré… Viete koľko som ich našla? JEDEN. -_- Jou jou, mrte. Ajm very impresd.

  2. Vo Fínsku je pizza a kebab na každom rohu, ale putiku s lacným fínskym jedlom nikde nenájdete

    Niečo ako Slovak Pub, ale vo verzii Finnish Pubu tu nenájdete. Fínske jedlá za celkom prijateľnú cenu sa dajú nájsť v tržniciach, ale na ulici si proste len tak nesadnete do putiky a nedáte si pyyttipannu, lebo nebudete mať kde.

    Lohikeitto, aneb fínska lososová polievka, úúúžasné to jedlo. Mávajú ju v kantínach a v regulérnych reštauráciách, ale inak nič moc. Ešte v tých tržniciach niekedy.. Klik na zdroj.

    Samozrejme že tu SÚ fínske reštaurácie, ale takmer všetky sú dosť drahé (aj pre Fínov), t. j. ísť sa do nich najesť je celkom špeciálna príležitosť a priam až slávnosť, a nie je to len také vbehnutie do Slováku na halušky a Kofolu. Fuj, len to píšem a chce sa mi plakať. BRYNDZA! :D

    Vo väčšine šenkov a putík majú….prekvapko….PIZZU A KEBAB! Alebo hamburgery, a tie bývajú veľmi dobré, ale nie sú fínske (raz sme ale v jednej reštike – v tej, kde sme nechali 80€ – našli hambáč s losím mäsom, to by mohlo byť celkom super, chcem to ochutnať…ale až po výplate :D). Ešte aj falafely tu majú…čo tiež nie je fínske. Ach jaj! A tak by som chcela len tak vbiehavať do putík na fínske jedlá! :(

  3. Vo Fínsku si treba rezervovať stôl

    Spontánne rozhodnutie ida cestú z mesta, že “sa ešte stavíme v reštaurácii na nejaké jedlo, aby sme sa nemuseli doma nadrapovať s varením” sa tu tiež nenosí, tak ako sa tu nenosia fínske, lacné putiky a drogérie. Lebo keď už sa idete najesť do nejakej reštaurácie, tak by ste si mali bookovať stôl, lebo tak sa to tu robí.

    Tuná v Tampere je ešte taká špecialitka, že ak sa chcete ísť najesť do lepšej reštiky (rozumej, kde nemajú pizzu a kebab hihihi), tak si ten stôl musíte rezervovať tak 2 týždne vopred*. -_- Mám KULTÚRNY ŠOK, zase raz!!! Ja rada robím veci len tak! Spontánne! Zrazu a z ničoho nič! :D Prd Mimuška, vyser si sobí paroh, ništ nebude. Všetko musí byť vopred naplánované, cica moja.

    * Dneska ideme s Brezákom do jednej fajn reštiky (mladý pán si žehlí, žehlííííí) kúsok od mojej práce a Brezák tam teda dneska volal, že rezervuje stôl…chceli sme že na 15.00, ale mali voľný len jeden stôl o 16.30 a aj to len na hodinu. O_O Beggars can’t be choosers, vzali sme to. Aj keď, kto večeria len hodinu??!!! Fíni! :D -.-

  4. Vo Fínsku skoro nikto nemá občiansky preukaz

    Toto je úplná haluz! Ak ste niekedy videli skupinku fínskych cestovateľov na letisku na let v schengenskom priestore, možno ste si všimli, že každý z nich v ruke držal pas.

    Dlho mi toto nedopínalo (lebo ja cestujem na občaňák jak pani, šak lebo EÚ, ta ne!), lebo prečo tá fixácia na pasy?!!, až kým som nezistila, že tu proste nepotrebujete občaňák, lebo váš fínsky vodičský preukaz má rovnakú právoplatnosť ako občaňák. Takže vlastne, buď sa preukazujete vodičským a KELA kartou (vo Fínsku), alebo pasom (keď cestujete).

    Fínsky pas. Vnútri je obrázok soba (alebo losa, teraz neviem), ktorý “chodí”, keď listujete pasom. Mrte :) Klik na zdroj.

    Výhoda tohto systému je, že ani na jednom z týchto dokumentov nemáte uvedenú adresu, takže v prípade sťahovania si nemusíte dokumenty meniť. Proste len zadáte v systéme fínskej pošty svoju novú adresu a oni to posunú všade, kde treba. ZÁZRAK!!!

  5. Vo Fínsku majú paneláky vonkajšie komory

    Komory alebo pivnice alebo sklady, alebo neviem ako to nazvať, tuná sa to volá ulkovarasto, alebo ešte jedno strašne dhé slovo, ktoré si neviem spomenúť. :D
    Toto ulkovarasto je super vynález, lebo si tam môžete skladovať svoje bicykle, detské kočíky, buginy, čo treba. Máte od toho kľúče a proste ráno, keď idete do práce na bajku, nemusíte trepať bajk z balkóna do výťahu a von, ale proste vyjdete zo vchodu, prejdete 2m k dverám ulkovarasta, odomknete, vyberiete si bajk a idete.

    Ulkovarasto je buď naozaj vonku-vonku, rozumej je odsadené od paneláku a je to taká (obvykle drevená) búdka s dverami a so zámkom a s osvetlením, alebo je to vyriešené tak, že pri vchodových dverách do paneláku máte ešte jedny dvere a tie vedú do ulkovarasta. V oboch prípadoch je ulkovarasto osvetlené a zastrešené, takže vám bajky a buginy neoprší a neosneží, a vidíte ich aj keď je vonku tma (čo je v zime furt).

    Slovenskí architekti, prosím vás, zaveďte tento zázrak aj na Slovensku!!! O_O Kiitos!

Takto teda na dnes. Niektoré veci sú tu divné, niektoré perfiš, snažila som sa sem dať aj tie WTF a aj tie dobré :D A medzičasom som sa dozvedela, že Slovensko prehralo so SLOVINSKOM 1:3, čo ale fakt nechápem ako sa dá, takže si idem vyliečiť pošliapanú národnú hrdosť kašou wtf. -_- Žiadalo by sa povedať, že _______________ (doplň akýkoľvek alkehol), ale ja nie som taký typ, takže mne kaša pls :D :D

Achjo.

6 thoughts on “5 podivných vecí vo Fínsku

  1. z tych ich klobasok , co tam nakupime, navarilem kotol jokai aj doma… ale na madarske vino do csardy v dunakiliti sa vylozene tesim..

  2. Veď ani na Slovensku to nie je s putikami, ktoré by predávali typické slovenské jedlá nič moc. Spomeň si, v koľkých dostaneš kúpiť napríklad také zemiakové placky. Je tu plno pizerií, kebabov a sushi, no slovenských minimum. Kedysi dávno predávali už spomenuté placky v takom malom stánku pri Budúcnosti a s radosťou sme si tam chodili vystáť rad. S tým systémom objednávania stolov v reštikách si mi pripomenula bývalú NDR. Tam sa síce neobjednávali stoly dopredu, ale pred každou reštauráciou stáli rady a čakalo sa, kde sa koľko miest uvoľní a skupinka dvoch, či troch alebo viacerých si podľa toho mohla ísť sadnúť. Raz sme natrafili na reštiku bez rady vonku a ako sme boli zvyknutí od nás, odo dverí sme sa vybrali k stolom a sadli sme si. Spôsobili sme tam malú revolúciu :-)

  3. Ad 5 to je u nás “kočárkárna”! To máme v těch starých činžácích, taková zatuchlá místnost v přízemí, kde je bordel a nebo zlatý důl pro vetešníky, ale musíš sousedům věřit, takže dneska se to asi už moc nepoužívá, že… Pamatuju si, že tam žil můj žlutý vintage kočárek a sáňky :)

Povedz niečo